De FIA heeft als mondiaal autosportorgaan de taak om onder andere de Formule 1 zo veilig mogelijk te maken. Daarbij worden er strenge regels en eisen gemaakt alvorens er in de auto gestapt mag worden voor een Grand Prix. Eén van deze regels is het verbod op sieraden, al werd daar voor Lewis Hamilton een uitzondering voor gemaakt. Het dragen van sieraden, zoals piercings, kan zorgen voor nare situaties. Als een coureur na een crash uit de auto gered moet worden, kan bijvoorbeeld een sieraad blijven haken met verminking tot gevolg. De FIA bepaalde echter dat het ook voor verminking kan zorgen als Hamilton meermaals zijn piercing of piercings uit moet doen. In de nieuwste aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk de situatie en het oordeel van de FIA. "Als hij erin zit, dan kan hij er ook weer uit, maar ze hebben het over als hij het eruit zou moeten er een verminking zou kunnen optreden", zo begint Coronel. Of hij het eens is met de keuze van de FIA? De Viaplay-analist vindt het maar overdreven. "Dit is nou typisch zo'n FIA-regel waarbij Lewis gewoon gewoon heeft gezegd... Jongens, tot ziens, dikke middelvinger!" Dimmers ziet in beide kanten van het verhaal wel iets. "Ik weet niet of hij op andere plaatsen piercings heeft, laten we niet te veel speculeren, maar het verhaal is dat de piercing er niet makkelijk uit en in gaat. Het is wel vervelend als die piercing er elke keer in en uit moet."
Racen met een gebroken pols
In Bahrein besloot de FIA ook dat Lance Stroll deel mocht nemen aan de Grand Prix, ondanks een gebroken pols en soms zichtbare pijn en moeite. Een verplichte 'extraction test' is een vereiste voor de race, hierin moet de coureur laten zien dat hij binnen een aantal seconden uit de auto kan klimmen. "Eén keer kan natuurlijk, maar na een race of na vijftig rondes, dan heb je het natuurlijk wel moeilijker", legt Coronel uit. Dimmers haakt aan: "Ik neem aan dat hij zo'n test heeft moeten ondergaan. Je zag om op de vrijdag wel: hij werd door het team een beetje geholpen om uit te stappen. Volgens mij was hij ook heel voorzichtig. Je zag het in bocht 1, dat onderlangs pakken van het stuurtje." "Ik ben geen dokter en ik heb daar niet 's werelds grootste mening over, maar ik vind het heel knap als hij serieus zijn polsen door midden heeft en echt gebroken heeft. Een breuk is in de volksmond al snel dat alles helemaal kapot is, mar het kan ook een scheurtje zijn", aldus de F1-kenner. Beluister de volledige RacingNews365 Formule 1-podcast hieronder!
Meest gelezen