Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel begrijpt verbazing over Verstappen niet: "In welke slaapstand zit Perez dan?"

Max Verstappen veroverde in de allerlaatste ronde van de GP van Saoedi-Arabië de snelste ronde, waardoor hij de leiding in het wereldkampioenschap behoudt. Er was verbazing bij de Mexicaan, maar volgens Tom Coronel had hij het kunnen weten.

De Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië was misschien niet de meest spannende race in de recente F1-geschiedenis. Sergio Perez won vanaf poleposition en kwam in Djedda ruim vijf seconden eerder over de finish dan de nummer twee, teamgenoot Max Verstappen. Even leek er nog een gevecht aan te komen, maar het enige gevecht dat er kwam, was de strijd om de snelste ronde. Verstappen ging uiteindelijk met het extra puntje naar huis en blijft zo de leider in het klassement van 2023. De slotfase van de race was interessant, met de boordradio's van de Red Bull-rijders. Om de haverklap vroegen de coureurs om een update over de ander. Red Bull liet ze vrij racen, maar gaf tegelijkertijd ook instructies om de pace te managen. Toch was het Verstappen die in de allerlaatste ronde het gaspedaal flink intrapte, tot grote verbazing van Perez. In de nieuwste RacingNews365 Formule 1-podcast bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de situatie. "Je moet ze ook vrij laten rijden", is de duidelijke mening van Coronel, die overigens niet begrijpt dat Perez niet zag aankomen dat Verstappen voor de snelste ronde ging. "Je kent Max, kom op, doe even normaal! Je kent je teamgenoot door en door en je denkt dat hij dat niet doet? In welke slaapstand zit je dan?", zo begint de autocoureur. Dimmers haakt aan: "Ze mochten ook vrij racen, tot Max zei: 'jongens, ik hoor weer dat rare geluid'. Toen zeiden ze dat Max rustig aan moest doen en even 1:33 moest gaan rijden en toen het probleem weer voorbij was, of Red Bull in ieder geval niks meer zag, mochten ze weer racen."

Verstappen versus Perez in de slotfase?

Even dachten Coronel en Dimmers dat er nog een gevecht aan zat te komen tussen de Red Bull-rijders. "Verstappen was continu twee, drie tienden aan het binnen hengelen", zo vervolgt Coronel. "Natuurlijk om een Perez onder druk te zetten, dan kan het zo zijn dat hij zijn banden net iets te hard op zijn donder heeft gegeven, waardoor Max nog meer kan inlopen. Dan had het wel eens spannend kunnen worden." "Maar vijf ronden voor einde zag je: dit is het. Hij haalt het niet meer. Toen werd het gat weer vijf, zes, zeven seconden. Hij was zich toen aan het klaarmaken voor dat ene rondje." Dimmers vervolgt: "Ik had verwacht dat we er na de safety car voor konden gaan zitten: Verstappen versus Perez. Die gaat hem binnen hengelen, en dan krijgen we tien ronden lang een DRS-gevecht en een mooie Grand Prix, maar het kwam niet." De reden waarom het niet kwam was volgens Coronel duidelijk. "Verstappen zat net even te lang vast achter Russell en Alonso, dat kostte hem teveel tijd. Daar is het naar mijn mening net even fout gegaan, anders had hij zeker meer gehad. Perez was aan het aanzetten. Het gat dat Perez sloeg na de safety car, dat heeft hem gered. Die eerste twee ronden na de SC, daar sloeg hij het gaatje en dat was zijn winst", aldus de Viaplay-analist. Beluister de volledige RN365 F1-podcast hieronder.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi