Menig fan kan het zich nog als de dag van gisteren herinneren: die ene megaklapper tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië van 2021. De race eindigde vooral in tranen voor Verstappen, die de handdoek al snel in de ring moest gooien nadat hij met flink wat snelheid in de muur belandde. Hamilton kwam uiteindelijk als winnaar over de eindstreep, maar de discussies na afloop maakten het geen makkelijke overwinning.
Toch kwamen er voor Verstappen nog veel meer gevolgen bij kijken, liet hij recent weten. Hij kampte namelijk langere tijd met zichtproblemen en had daar vooral last van op hobbelige circuits. Aan zijn resultaten was echter niets te zien, want de seizoenen die daarna nog volgden waren zeer succesvol. Tom Coronel en Ruud Dimmers velden dan ook een duidelijk oordeel in de gloednieuwe aflevering van de RacingNews365-podcast.
"Ik heb daar niets van gemerkt, want hij was echt bloedsnel in die periode. Dan zou ik bijna zeggen: 'ga met één oog dicht rijden'! Als je zo'n grote klap maakt, is daar in die bovenkamer natuurlijk van alles verschoven waardoor het niet langer 100% is. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, dat je dan zo'n hersenschudding-gevoel krijgt. Dan kan je bepaalde zaken niet meer zo secuur doen als je het graag zou willen hebben, dus dan gaat het allemaal op instinct en gevoel", legt Coronel uit.
Toch benadrukt hij dat de kans zeker aanwezig is dat die gezondheidsproblemen ergens hun tol eisten. "Hij zal vast niet 100% zijn geweest, in ieder geval niet zoals we Max kennen en dat hij met een millimeter tussen zijn auto en de muur over de baan scheurt. Hier en daar zal er vast wel sprake geweest zijn van kleine foutjes, want dat kan bijna niet anders omdat je niet alles ziet. Maar hij heeft altijd al een fantastisch zicht gehad en heeft in die periode heel veel races gewonnen, dus hoe heftig was die handicap echt?"
Verstappen is van een ander kaliber
Dimmers kan zich echter nog herinneren dat sommige coureurs, waaronder Oliver Bearman en Lando Norris, weleens op de neksteun in hun auto leunen als de vermoeidheid toeslaat tijdens een sessie. "Ik weet dat coureurs dat doen als ze wat vermoeid raken, maar ik kan me voorstellen dat je daar dan niet scherper of sneller van wordt. Dus stel, Bearman hangt even in de touwen, dan gaan zijn rondetijden natuurlijk ook in rap tempo omhoog."
Coronel, met al zijn ervaring als autocoureur, kan ongeveer wel inschatten hoe zoiets in zijn werk zou gaan. "Dat maakt 100% zeker verschil, want als je fit bent, ben je net iets preciezer. Maar instinctief weet je als coureur natuurlijk wel waar je moet zijn en waar de grip zit. Ik heb het zelf ook weleens gehad, dat ik mijn voet kort van mijn gaspedaal af moest halen omdat ik het niet meer aankon."
"Dan moet je wel even doorbijten, maar dat is wel typisch wat we altijd zien van Max. Zijn pijngrens ligt hoger dan die bij anderen ligt. Hij heeft dit dan onthuld, maar uiteindelijk zeg ik dan: als je met die problemen races kan winnen (in 2021, red.), begrijp ik wel dat hij vorig seizoen alles aan gort heeft gereden. Dat toont wel aan hoe sterk hij is."
Volgens Coronel mogen we namelijk ook niet vergeten wat Verstappen in de sim allemaal laat zien. "Deze gozer heeft een reactievermogen dat echt zoveel beter is dan dat van de rest en überhaupt beter dan wat we van een coureur mogen verwachten. Dan heb ik het niet alleen over zicht, maar ook over afstand en vertragingsgevoel, of het kunnen inschatten van vertragingen. In een sim heb je tweedimensionaal gevoel in plaats van driedimensionaal."
"Maar met zo'n zichtprobleem gaan er allerlei alarmbellen af in je lichaam, die dat op de een of andere manier gaan compenseren. Want uiteindelijk heeft hij in Texas toen gewonnen (Verstappen gaf nu aan daar veel last te hebben gehad van de zichtproblemen, red.), weten we nog? Nou ja, je wint die race sowieso niet als er echt sprake is van een probleem. En daarbij hebben we het wel over Verstappen, want hij geeft nooit op. Hij geeft toe dat hij er weleens aan denkt, maar hij doet het nooit. Helemaal nooit."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!