Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel: "Dit is Red Bulls grootste probleem geweest"

De Formule 1-wereld kijkt uit naar het duel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, dat aan moet vangen bij de GP van Oostenrijk. Althans, niemand twijfelt eraan dat de beide heren gaan strijden voor de titel. Maar, dan moet wel alles kloppen bij Red Bull.

Max Verstappen en Red Bull-Honda hebben maar een doel dit jaar: wereldkampioen worden. Daarvoor moet Lewis Hamilton in zijn Mercedes onttroond worden, iets dat een hele opgave is. De dubbele thuisrace op de Red Bull Ring moet zorgen voor een vliegende start voor Verstappen, die er de afgelopen twee seizoenen zegevierde. Autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers blikken vooruit op het seizoen van Max Verstappen. "Ja, hij wordt wereldkampioen, maar makkelijk zal het zeker niet worden. Je proeft wel de hype om hem heen, je ziet Max ook groeien. Alle focus ligt bij Red Bull op Verstappen, hij moet immers Hamilton onttronen. Het draait dit seizoen tussen deze twee coureurs. Lewis is de afgelopen jaren kampioen geworden, daar moet je op schieten en er is maar een man die dat kan en dat is Max", klinkt het vol overtuiging uit de mond van Coronel. "Zeven races zie ik Verstappen winnen." "Ik verwacht toch weer Lewis, maar Max zal er goed bij zitten en wint een race of zes. Het mooiste is dat het seizoen op de Red Bull Ring begint, daar waar Max tweemaal op rij won. Je begint met een dubbel en op het moment dat je daar wint... Max moet minimaal een van die twee races winnen, anders loop je weer achter de feiten aan. Als je op twintig of dertig seconden van de winnaar eindigt dan kan je het vergeten. Dan wordt het hem niet, want er zijn teveel races in een hele korte tijd om zo'n gat te dichten. Als je eenmaal veertig punten achterstaat op Hamilton dan dicht je dat niet meer. In Oostenrijk moet het gebeuren", aldus Dimmers.

"Je moet er van meet af aan bijzitten. Niet net als de voorbije jaren dat je pas rond de zomer, halverwege het seizoen, mee gaat doen voor de zeges. Je moet er meteen staan, het is nu of nooit." Coronel deelt die mening: "Dat is in de historie van Red Bull het grote probleem geweest, dat ze in de eerste paar races een achterstand hadden die te groot is. Ze kwamen er steeds wel weer dichtbij. In de zomer begonnen ze te scoren, maar dat is te laat. De eerste punten, die zijn het belangrijkste. Na Oostenrijk heb je Hongarije en daarvan wordt altijd gezegd dat het een Red Bull circuit is, maar Mercedes won er vorig jaar." Red Bull kende de afgelopen jaren de nodige problemen bij de seizoensstart. Een matige Renault-motor, een ontwerpfout na reglementswijzigingen, correlatieproblemen met de windtunnel. Alleen in 2018 wist het een vliegende start te maken met zeges in China en Monaco, toen beide voor Daniel Ricciardo. Met acht races in tien weken kan het team zich geen misstap veroorloven, concludeert Dimmers. "Er zijn nu geen excuses meer mogelijk. Honda moet er ook staan. Als die er nu niet staan hebben ze een probleem, want de ontwikkeling van de motoren wordt in de toekomst min of meer bevroren. Er zijn dan minder upgrades per jaar mogelijk en minder uren op de testbank beschikbaar." Krijgen we de titanenstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton? Mogen we Ferrari al uitvlakken? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"