Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel hekelt 'complete onzin' over Red Bull-updates Verstappen en Perez

Terwijl Sergio Perez het de afgelopen races moeilijker zegt te hebben met de Red Bull-bolide, is het Max Verstappen die de meeste punten scoort voor de Oostenrijkse renstal. Dat dit volgens sommigen met de upgrades heeft te maken, is volgens Tom Coronel de grootste onzin.

Sergio Perez voelt zich naar eigen zeggen steeds minder thuis in de Red Bull-bolide van dit jaar. Zijn laatste (en enige) overwinning van het seizoen was in Monaco, vier races geleden. "Hij glipt wat uit mijn handen in vergelijking met hoe comfortabel ik mij voelde aan het begin van het seizoen", legde hij recent uit aan onder meer RacingNews365. Aan de andere kant van de pitbox gaat het bij Max Verstappen juist steeds beter en beter. Hoewel hij de laatste race in Oostenrijk niet kon winnen, leidt hij het wereldkampioenschap Formule 1 met een marge van 38 punten op Ferrari-coureur Charles Leclerc. Zijn de verschillen tussen de prestaties van Perez en Verstappen te wijten aan de upgrades van Red Bull? Volgens Tom Coronel in ieder geval niet. In de nieuwste podcast van RacingNews365 reageert hij stellig op het 'voordeel' voor Verstappen. "Dat is gewoon complete bullshit. Toen hij in Monaco won, zei men dat Checo ook voor het wereldkampioenschap kon gaan. Nou dat is hartstikke leuk voor die ene week dat het in de krant heeft gestaan, maar toen werden ze allemaal ook weer wakker."

'Het rijgedrag van de Red Bull-bolide is niet ineens anders'

Ook F1-expert Ruud Dimmers vindt het onzin dat de RB18 ineens vooral Verstappen helpt naar meer punten. "Dat zou ik ook zeggen als je teamgenoot sneller is", oordeelt Dimmers, waarna hij uitlegt dat er geen verschil kan zijn bij de upgrades van Red Bull. "Er zijn upgrades geweest met name bij de vloer, wat aerodynamica en wat gewichtsbesparing." "Het is niet zo dat er een compleet andere voorkant op die auto zit met een andere ophanging en compleet andere vleugels, waardoor het rijgedrag ineens anders is. Het is gewicht besparen, performance halen en wat extra downforce. Volgens mij zijn er geen upgrades geweest die het weggedrag van die auto helemaal anders maken." Coronel vult aan: "Weet je, het is gewoon om de auto te verbeteren. Natuurlijk als je iets maakt, dan is het zo dat je in theorie niet weet hoe het in de praktijk aanvoelt. Als Max nou eenmaal dat gevoel sneller kan uiten, dat is wat hem dan ook een betere coureur maakt en dat is ook waarom hij wereldkampioen is. Volgens mij rijden ze gewoon in dezelfde auto en volgens mij heeft hij gewoon meer punten dan Perez."

Hoe lang blijft Perez nog voor Red Bull rijden?

Perez heeft dit Formule 1-seizoen nog een nieuw contract gekregen van Red Bull, waardoor hij ten minste tot en met 2024 de teamgenoot van Verstappen zal zijn bij de Oostenrijkse renstal. Of hij hierna nog een verlenging krijgt, dat betwijfelen de heren van de RacingNews365-podcast. "Perez wordt ook een dagje ouder", stipt Dimmers aan. Hij vindt wel dat Checo nu de juiste keuze is voor Red Bull, maar of ze hem een verlenging van twee jaar moeten geven, dat betwijfelt hij. "Ik vind dat ze hem nog vrij lang vastgelegd hebben, omdat er na 2023 ook weer een aantal coureurs vrij kwamen, op dat moment." Bovendien zijn de meningen nog verdeeld over zusterteam AlphaTauri. Kunnen Yuki Tsunoda of Pierre Gasly op den duur promoveren? "Tsunoda naar Red Bull, dat absoluut niet. Dan kan je beter Gasly hebben. Ik ben redelijk fan van Gasly, hij moet ook die kans krijgen." Dimmers is het hier niet mee eens: "Maar Gasly is toch ook helemaal niks, Tom? Hij maakt veel foutjes, altijd in het gedrang..." Volgens Coronel 'zal Gasly wel moeten' om een kans te maken bij Red Bull. "Hij raakt gefrustreerd en verdient het om bij Red Bull te rijden", aldus de autocoureur en Viaplay-analist. Hier zit volgens Dimmers precies het probleem. "Hij raakt gefrustreerd: dan moet je juist je momentum pakken. Hetzelfde als bij Carlos Sainz. Hij raakte ook gefrustreerd bij Toro Rosso en heeft er zó veel jaar over gedaan om bij Ferrari te komen." "Daar raakte hij óók gefrustreerd. Omdat er iemand sneller was, omdat hij wat pech had. Dat is het verschil, Tom, tussen de wereldtoppers en de rest." Hier kunnen de heren elkaar wel in vinden. "Er zijn geen wereldtoppers verder, of je moet Lewis Hamilton daar neerzetten..." Beluister de gehele Formule 1-podcast van RacingNews365 hieronder.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'