Het Formule 1-circus streek afgelopen week neer in Bahrein voor de testdagen, op hetzelfde circuit waar aankomende week ook wordt geracet. Het gesprek van de eerste testdag was de Mercedes W13, dat met een nieuw aerodynamisch concept afreisde naar de Golfstaat. In de nieuwste RacingNews365-podcast vellen Viaplay-expert Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers hun oordeel. "Mercedes had héle kleine sidepods, maar die auto zal echt niet illegaal zijn", weet Dimmers. "Mercedes gaat als titelkandidaat echt niet een auto bouwen waarvan ze weten dat hij illegaal zou zijn. Je kan best eens een onderdeeltje proberen, maar je gaat nooit het risico lopen op een diskwalificatie. Na drie dagen testen heeft het op het eerste gezicht overigens niets wezenlijks gebracht qua performance..." Coronel gelooft er in ieder geval nog geen snars van de problemen van Mercedes. "Nu zijn een seconde langzamer dan Red Bull tijdens de testdagen, terwijl vorig jaar ze nog langzamer waren in vergelijking met Red Bull! De testdagen moet je altijd met een korreltje zou nemen, maar je ziet dat Red Bull net wat meer durft, wat meer de pace durft te zetten en de concurrentie durft te triggeren."
Werk aan de winkel voor Mercedes?
Bij Mercedes was er ook veel te doen om de spiegels, die op een soort vleugel gemonteerd zitten waarop aerodynamische onderdeeltjes aangebracht leken te zijn. Mag dat, vraagt host Joris van Mosterdijk zich af. Coronel legt uit: "Op de sidepods zou je de spiegels kunnen bevestigen, dus zij zeggen in principe 'dit zijn onze sidepods', maar dat is niet zo. Ze hebben daar wel spiegels op gezet. Daar zitten allemaal turning vanes op en andere dingetjes, waardoor de flow zo eigenlijk om de zijkant van de auto wordt geleid. Daardoor is het dus eigenlijk een bargeboard, die niet aan de onderkant maar aan de zijkant vast zit." Dimmers vindt dat Mercedes dat gewoon goed heeft gedaan. "Het is slim, want als je ziet hoe al die spiegels gemaakt worden. Dus er zijn wel wat restricties. Enkele jaren geleden is Ferrari ook al een keer teruggefloten vanwege haar spiegels."
Red Bull en Ferrari sterk
Het is allemaal leuk en aardig, die Mercedes-bolide, maar overtuigend is het nog niet bij de kampioensformatie, oordeelt ook Dimmers. "Mercedes heeft echter nog wel wat werk te doen, want dat ding stuitert over het asfalt heen. Ze waren zelfs nog bezig om met een zaag een stuk van de vloer af te halen om te kijken of ze dat 'porpoising' konden verminderen!" Coronel oordeelt dat de concurrenten het in ieder geval wat beter onder controle hadden. "Red Bull en Ferrari hadden het veel minder, ze zagen er beter uit op de baan. Als je de rondes bekijkt van alle auto's, dan bewegen de Ferrari- en Red Bull-bolides het minst, zowel horizontaal als verticaal. Zij hebben dus de beste set-up, maar of je dan echt al de limiet hebben opgezocht...", zo vraagt de WTCR-coureur zich hardop af. De conclusie is dan ook duidelijk: "Iedereen heeft nog wel wat huiswerk. Pas bij de kwalificatie zien we hoe het er exact voorstaat, maar een ding is zeker: het gevoel wat de auto's mij nu hebben gegeven, is dat Red Bull en Ferrari de meeste stabiliteit en rust hebben", aldus de vers getatoeëerde Tom.
Innerlijke drang Verstappen wordt duidelijk
Keiharde conclusies kunnen er aan de hand van de testdagen nog niet worden gemaakt, maar Coronel genoot wel weer als vanouds van Verstappen. "We hebben nog een weekje en heeft nog niet het achterste van de tong laten zien, maar wat ik wel gaaf vind, is dat Max altijd bovenaan die lijst wil staan", zo doelt Tom op de laatste testdag, die door Verstappen als snelste werd afgesloten. Het contrast met bijvoorbeeld Lewis Hamilton, is enorm, oordeelt hij. "Dat is die innerlijke drang, die Red Bull ook heeft, om die sportiviteit en brutaliteit uit te stralen en de rest uit te dagen. Zo van 'kom maar, laat het maar zien'. Sommigen doen het wel, sommigen niet. Dat gejank van Lewis, die niet denkt van de overwinningen te kunnen strijden, mwa..." Dimmers trapt er inmiddels ook niet meer. Elk jaar weer is het hetzelfde riedeltje. "Zeven keer op rij zijn ze nou kampioen geworden en elk jaar is het weer 'ja maar we hebben dit, we hebben dat, Red Bull is favoriet, Ferrari is favoriet, dit type circuit ligt ons niet, we moeten serieus aan de bak'... het is elke keer hetzelfde. Ik zou raar opkijken als Mercedes niet minimaal het derde team is. Als ze een seconde toegeven in de kwalificatie, dan hebben ze echt een probleem." Beluister hieronder de hele RacingNews365-podcast .
Meest gelezen