Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

'Mr. Consistency' Verstappen doet de wenkbrauwen fronsen: "Dit is niet normaal"

Max Verstappen demonstreerde bij de GP van Bahrein andermaal zijn klasse. Vooral de manier hoe hij ronde na ronde dezelfde, snelle, tijden op de klok zette, maakte indruk. Tom Coronel en Ruud Dimmers spreken van een ongekende prestatie in de RacingNews365 Formule 1-podcast.

Verstappen race Bahrain 2024
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Als er nog vraagtekens waren over de vorm van Max Verstappen en Red Bull, dan maakte de Nederlander direct bij de eerste race van het seizoen een einde aan alle onzekerheid. Hij domineerde van start tot finish de GP van Bahrein en maakte indruk op alles en iedereen.

In de RacingNews365 Formule 1-podcast zijn coureur/Viaplay-analist Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers lyrisch over de prestaties van de wereldkampioen. "Is het een nieuw seizoen? Het voelde net alsof je naar de verlenging van 2023 aan het kijken was", lacht Dimmers. "Een lang verhaal kort, het lijkt op een nieuw seizoen, maar het is gewoon meer van hetzelfde."

Maar Ferrari is toch dichterbij gekomen? De achterstand op Verstappen was gehalveerd ten opzichte van 2023. Dimmers: "Bij Ferrari hadden ze nog hoop, want Carlos Sainz had vorig jaar meer achterstand. Ja, maar Charles Leclerc lag voor hem en die viel vorig jaar uit."

"Er is van alles veranderd, iedereen heeft een nieuwe auto, Red Bull heeft een ander concept. Tijdens de vrije trainingen hadden ze het zogenaamd héél erg moeilijk, maar in de race vergeleek ik Max met een soort schaakcomputer. Het was niet normaal", vindt Dimmers.

"Dit is niet normaal"

Coronel haakt daarop aan. "Mr. Consistency was het. Als je naar zijn rondetijden kijkt dan denk je echt: 'dit is niet normaal'. Als autocoureur ben ik dan stikjaloers hoe Max die rondetijden iedere keer zo vlak naast elkaar zo mooi, zo precies kon rijden..."

Dimmers zag ook dat de rondetijden bijzonder constant waren. "Eigenlijk zat hij de hele tijd binnen twee tienden. Max had op een gegeven moment tijdens de eerste stint zeven van de vijftien ronden die binnen een halve tiende zaten. Maar ook zijn tweede stint op de harde band: je had op een gegeven moment acht tijden in de eerste sector die binnen vijftig tot zestig duizendsten van elkaar zaten. Dan denk ik: hoe dan?"

Wat de meerwaarde is van constante rondetijden? Coronel weet het wel. "Dat is absoluut een sport van hemzelf. Je hebt een richttijd en voelt je lekker bij een bepaalde tijd hoe je rijdt met de auto, dus dat gaat over in hoeverre je de auto op zijn sodemieter geeft. Die grens wil je niet overschrijden, want als je dat doet, valt hij in een klif ten opzichte van de banden. Die nemen dan heel erg af (qua grip red.). Dus je zegt: 'oké, hier voel ik me lekker bij en dit is het fijne gevoel waarbij ik ook de snelheid heb'. En dan lukt je dat ook nog."

"Hij zat helemaal in zijn eigen modus. Eén grote flow was het. Dan heb je zo'n goed gevoel met de auto, in combinatie met de banden en de hele situatie om je heen. Hier gaan mensen nog heel lang over napraten."

Andere bolide

Maar hoe is het toch mogelijk dat Verstappen zo ijzingwekkend constant is? Dimmers: "Je ziet dat hij heel erg in controle is. Als je onboard meerijdt, de rust en de stuurbewegingen, rechts zie je de delta ten opzichte van zijn snelste tijd, het is iedere ronde helemaal hetzelfde, helemaal rustig."

Coronel vult aan: "Dat is ook het spelletje dat je speelt met de delta. Als je ziet dat je ietsje er overheen zit, dan doe je hem iets minder pijn. En als je ziet dat je er onder zit, dan geef je hem iets meer stress. Daar bedoel ik de auto mee, want de auto geeft je de feedback. Het gevoel met het stuur, de griplevels en ik noem het altijd het piepen en kraken van de auto. Dat is hoe je met de auto praat en Max had fun met de auto. Dat is zo belangrijk als autocoureur."

Beluister hieronder de volledige podcast.

Ook interessant:

Concurrentie Verstappen een illusie armer na galavoorstelling

Daar is 'ie weer! De nieuwste F1-podcast van RN365. Natuurlijk over de weergaloze GP van Bahrein van Max Verstappen, maar er gebeurde nog veel meer. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het allemaal! Beluister 'm hieronder.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'