Met de komst van Charles Leclerc waait er een frisse wind door de renstal van Ferrari. Na jaren van trouwe dienst nam het afscheid van Kimi Raikkonen en koos het voor verjonging. Dit seizoen liet Leclerc al menigmaal zien dat hij de man voor de toekomst van Ferrari is, maar ging hij ook een aantal maal in de fout. "Het team van Mercedes kan een voorbeeld nemen aan Red Bull en Ferrari. Zij durven het wel aan om jonge coureurs in de auto's te zetten, wat voor leven in de brouwerij zorgt. Raikkonen heeft zijn kans gehad en dan moet je ruimte maken voor nieuwe helden. Dan kan je wel zeggen dat Leclerc het nog niet beter doet dan Raikkonen en dat klopt, maar dat zal volgend jaar anders zijn", analyseert Tom Coronel in gesprek met RacingNews365. Leclerc was al in zijn tweede race voor Ferrari erg dichtbij zijn eerste overwinning. Een defecte bougie kostte hem in de slotfase in Bahrein een zekere zege, iets dat effect had op de rest van het seizoen en de kritiek die hij de laatste weken kreeg. "Hij reed daar iedereen op een hoop. Als hij die race gewonnen had, dan was hij de koning geweest. Dat zag je ook met Max bij Red Bull in Barcelona destijds. Dan had men anders over Leclerc gesproken, hem glipte de zege door zijn vingers door een klein technisch probleem." "De zege had hem echt een boost gegeven en dan zag zijn seizoen er heel anders uit. Hij crashte in de kwalificatie in Bakoe en dat was mooi om te zien, omdat het aantoonde dat hij geen robot is. Hij is jong en mag fouten maken, hij knokt tenminste met de rest", klinkt het enthousiast uit de mond van Coronel die geniet van de nieuwe generatie die de afgelopen seizoenen neerstreek in de Formule 1. "Als hij minder risico zou nemen, dan zou hij ook minder fouten maken. Het mooie van de jonge generatie coureurs is dat ze bereid zijn om grote risico's te nemen, met acties die ze soms een podiumplaats op kunnen leveren en soms ook fout gaan. Een ervaren rot zou dat niet zo snel doen."
Meest gelezen