In de wekelijkse RacingNews365 Formule 1-podcast bespreken host Joris Mosterdijk, coureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers het laatste nieuws omtrent de koningsklasse. Dit keer bespreekt het trio het nieuwe kwalificatieformat. Tijdens de Grand Prix van Hongarije, komend weekend, wordt dit kwalificatieformat voor het eerst getest. Eigenlijk zou dit in Imola al getest worden, maar dit raceweekend werd vanwege overstromingen afgelast. Het nieuwe format is vrij simpel; in Q1 van de kwalificatie mogen de coureurs enkel op de harde banden rijden, in Q2 enkel op de mediums en in het laatste gedeelte van de kwalificatie mogen alleen de zachte banden gebruikt worden. Dit reglement zou ervoor moeten zorgen dat er per raceweekend minder banden gebruikt gaan worden. Zo hebben de coureurs minder banden tot hun beschikking, 11 sets in plaats van 13. Ze sparen vier setjes softs uit, en krijgen er een setje medium en hard bij. In totaal worden er dus 40 sets banden bespaard, wat een totaal van 3680 (!) banden bespaart over een heel F1-seizoen.
De heren van het RacingNews365-panel zitten dit keer zowaar op één lijn als het gaat om het nieuwe format. Nog voordat host Joris het nieuwe reglement helemaal kan uitleggen valt Ruud hem al in de reden: "Ja, ga maar door. Ik vind het alleen een format van niks." Joris krijgt nog wel de kans om zijn stelling af te maken, de stelling luidt namelijk als volgt: 'Het nieuwe kwalificatieformat is de sweet spot en perfect.' Hier kan Ruud alleen maar grappend op inhaken: "Heb je koorts ofzo? Ben je aan het ijlen?" "Dit is weer zo'n belachelijk iets. Op het moment dat je weer in Portimao gaat rijden bijvoorbeeld, heeft niemand grip. Helemaal niemand. Volgens mij was het toen ook nog redelijk koud, niemand kreeg de banden op temperatuur. En dan moet je nu op harde banden gaan kwalificeren", gaat Ruud verder. "Maar dan onderscheiden de mannen zich van de jongens", haakt Joris in. Coronel: "Weet je wat het ook lastig maakt, de teams die nu achteraan staan kunnen iets meer risico gaan nemen, en zij zetten dan de teams die vooraan staan weer een beetje onder druk, doordat zij dan net de zachtere band hebben gekozen. Dus ja, nee, ik vind het niks", vindt de autocoureur, waarop Dimmers vervolgt: "Het voegt toch niets toe." Dat is niet het enige argument tegen het nieuwe format. "En de ene auto is de ander nog niet", haakt Tom in. "De ene auto gaat misschien net wat beter op dat setje banden dan de andere auto." Nog een argument waar Coronel en Dimmers het met elkaar eens zijn, is dat het uitsparen van de setjes banden helemaal niet perse goed voor het milieu is. "Het is ook helemaal niet duurzaam", gaat Dimmers verder. "Formule 1 en duurzaam, zijn we helemaal gek geworden?", vraagt coureur Tom zich af. "En ik begrijp dat we allemaal plastic bekertjes moeten verzamelen voor de plasticbak, maar jongens. Doe even normaal. Want dan heb je namelijk boter op je hoofd. Want aan de ene kant ben je aan het trappen met een auto die echt wel wat gebruikt, en aan de andere kant ga je zogenaamd zeggen 'ja, wij zijn duurzamer geworden'. Tjonge jonge, wat overdreven", sluit Coronel af. "Compleet doorgeslagen", vat Dimmers samen. Beluister de nieuwste aflevering van de RN365 Formule 1-podcast hieronder!
Meest gelezen