In de straten van Bakoe hing afgelopen zaterdag tijdens de kwalificatie maar liefst vier keer de rode vlag uit omdat er iemand was gecrasht. Eerst vanwege Lance Stroll en Antonio Giovinazzi in Q1, daarna vanwege Daniel Ricciardo in Q2 en afsluitend Yuki Tsunoda in de laatste kwalificatiesessie. Vooral de laatste klapper zat Fernando Alonso niet lekker. De Spanjaard stond - voordat Tsunoda crashte - op P9 en wilde zijn tijd in de laatste run nog even verbeteren. De Japanner zelf had al de achtste tijd geklokt en mocht op zondag ondanks zijn crash ook 'gewoon' vanaf die positie starten. Tot ongenoegen van Alonso, die daarover zei dat het 'oneerlijk' was voor coureurs die geen fout hadden gemaakt. Tom Coronel kan zich in de podcast van RacingNews365 wel vinden in het commentaar van de tweevoudig wereldkampioen Formule 1. Hij vindt het alleen niet per se nodig dat de coureur die crasht ook meteen helemaal achteraan moet starten. Op de laatste plaats van de desbetreffende kwalificatiesessie vindt Coronel wat dat betreft nog fair. "Als jij een crash veroorzaakt en dus voor iemand anders de snelle ronde dwarsboomt, dan moet je een soort penalty krijgen. Dan hoor je in die groep waarin je gecrasht bent als laatste neergezet te worden", meent hij. De analist, die zelf ook nog op de baan actief is als WTCR-coureur, trekt de vergelijking met zijn eigen raceklasse. "Als je bij ons een rode vlagsituatie creëert, dan mag je niet meer meedoen. Vroeger werd je er nog uitgesleept en kon je nog terugkomen, maar dat is nu ook niet meer zo. Dit is dezelfde regel, maar dan net iets strakker." Coronel is het dan ook eens met wat Alonso in Bakoe al zei. "Ergens vind ik dat hij daar wel gelijk in heeft. De discussie zoals we die in Monaco hebben gehad - over of Leclerc expres crasht zodat hij op pole kan starten - die heb je dan niet." Beluister hieronder de volledige podcast:
Meest gelezen