Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Coronel relativeert dramatische seizoensstart Verstappen: "Dat is allemaal zo erg nog niet"

Het Formule 1-seizoen van 2022 is niet begonnen zoals regerend wereldkampioen Max Verstappen had gehoopt. Ondanks twee uitvalbeurten in drie races doet de Nederlander echter nog mee in de strijd voor de titel, zo vindt Tom Coronel.

Verstappen Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Max Verstappen moet in 2022 zijn wereldtitel Formule 1 verdedigen, maar de start van het seizoen gaat op zijn zachtst gezegd niet goed. In drie races viel de Nederlander tweemaal uit met problemen aan de RB18 van Red Bull, waardoor hij nog blijft hangen op 25 WK-punten. Ondertussen loopt Ferrari-coureur Charles Leclerc verder uit in het kampioenschap.

Kan de regerend wereldkampioen beter presteren, ondanks alle uitvalbeurten? En wat moet Red Bull doen om de titelstrijd levend te houden? In de nieuwste podcast van RacingNews365 bespreken autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers de stand van zaken bij de Oostenrijkse renstal. "Je ziet het vaker bij mensen die net de beste prestatie van hun leven hebben neergezet: net heel even de focus net wat minder."

"Want ja, Sergio Perez zó dicht bij Max, en er zelfs al een keer voor, normaal gesproken vrat Max hem juist helemaal op. En dan kan het wel zijn dat de auto moeilijker te besturen is, maar met zijn talent is Max juist altijd degene die de ander op achterstand rijdt en een tik op de neus geeft. Misschien is het wat dat betreft ook wel wat je een tijdje bij Michael Schumacher zag. Net even 98% in plaats van 102%."

Coronel vindt dat het vooral beter moet bij Red Bull, maar los van de uitvalbeurten gaat het volgens hem nog prima qua snelheid en kansen in de race. "Als je er goed naar kijkt was Verstappen eigenlijk tweede, eerste en tweede. Dat is allemaal zo erg nog niet. Al helemaal niet omdat hij redelijk goed kon bijbenen en zelfs nog een overwinning pakt met een auto die echt serieus minder goed is dan de Ferrari. Want dat is echt zo: Red Bull komt twee a drie tienden tekort. Maar ja, dan zit je nog wel in competitie voor het WK."

Coronel: 'Tien kilo, dat is echt heel erg veel!'

Er is volgens Coronel echter wel werk aan de winkel bij Red Bull. De uitvalbeurten zijn zeer pijnlijk voor Verstappen en voor het hele team. "Twee keer uitvallen, jongens, dat is écht pijnlijk", weet de Viaplay-analist. Daarnaast is er nog altijd het gat naar Ferrari, waarvoor updates nodig zijn bij de RB18 om dit gat te dichten. "Als je ervoor wil komen dan heb je geen kleine update, want dan is het juist heel erg veel."

"Ik had eigenlijk al eerder verwacht dat de Red Bull-auto op dieet zou zijn. De auto is te zwaar, maar om in één keer tien kilo af te vallen, want zo veel is het, dat is echt heel erg veel. Dat vind je niet in één keer, al willen we dat wel zien." Dimmers vindt ook dat de Oostenrijkse renstal snel met oplossingen moet komen: "Ze zitten bij Red Bull niet in de modus alles vanzelf aan komt waaien."

"Gewichtsbesparing, dat zouden ze allemaal wel willen zijn. Kijk, Red Bull heeft bij de tweede wintertest in Bahrein een upgrade aan de vloer en sidepods geïntroduceerd. Die hielp heel erg goed en daar hebben ze naar eigen zeggen een halve seconde mee gevonden. Als ze zoiets weer zouden doen, dan doe je weer volle bak mee!"

Waar kan Red Bull nog gewicht op besparen?

De reden dat de RB18 van Verstappen te zwaar is, is volgens Dimmers voornamelijk het ontwerp van de vloer. "Ze hebben een vloer die voldeed aan de reglementen. Hij boog niet door. Andere teams hadden een vloer waarvan de uiteinden als het ware door gingen hangen. Zij gingen klagen, waarna ze bevestigingsstangen mochten gebruiken. Als je dan een vloer hebt die lichter is maar wel doorbuigt, dan heb je daar een verschil."

"Misschien is het een vloer die vier of vijf kilo lichter is, maar met die stang erbij heb je wel dat voordeel. Dat is iets waarmee Red Bull is benadeeld. Alpine ook. Als zij de vloer lichter maken en ineens vier a vijf kilo besparen..." Coronel haakt in: "Vier a vijf kilo, dat is gewoon anderhalve tiende."

Of dit alles oplost, dat betwijfeld de Nederlands coureur. "Ze komen in totaal twee of drie tienden tekort. Als ze die tien kilo kunnen vinden, dan zijn 'we' er. Dan kunnen we meedoen voor overwinningen. Maar weet je, dat is het. Ik kan het niet zó heftig zeggen: in autosport is gewicht een van je grootste vijanden. Iedere kilo is belangrijk, elke honderdste telt!"

Beluister de gehele podcast van RacingNews365 hieronder!

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten vanaf nu all-in gaan

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Emilia-Romagna.

4 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull