De toekomst van Max Verstappen werd de afgelopen tijd al veelvuldig besproken, en het lijkt er niet op dat het onderwerp de komende tijd relevantie gaat verliezen. De Nederlander is een van de meest spraakmakende persoonlijkheden binnen de koningsklasse van de autosport, en dat brengt de nodige aandacht met zich mee.
Voor 2026 zijn de plannen inmiddels duidelijk: Verstappen blijft bij Red Bull Racing. Maar wat er daarna gebeurt, is zelfs voor de Nederlander nog niet duidelijk. Hij heeft tot en met 2028 een contract bij de Oostenrijkse renstal, maar is daarna in principe vrij om te gaan en staan waar hij maar wil.
Met al zijn ambities buiten de Formule 1 lijkt de Nederlander zich in ieder geval prima te kunnen vermaken de komende jaren, alleen is het nog even de vraag hoe hij zijn tijd in gaat delen. Maar volgens Tom Coronel en Ruud Dimmers is één ding wel zeker: Verstappen en racen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
"Hij heeft altijd gezegd dat hij niet terug wil komen als teambaas of als manager. Maar ik zie hem ook geen ijsjes verkopen", zo velt Dimmers een eerste oordeel in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast.
Coronel spreekt uit ervaring als hij stelt dat Verstappen eigenlijk maar één kant op kan. "Nee jongens, hij gaat eerst twee of drie jaar tranquilo doen. Maar hij kan de autosport niet loslaten. Waarom zit ik ook ineens weer op een circuit, weet je. Ik houd er ook niet mee op, ik zit zo op zes verschillende circuits in anderhalve week tijd. Spa-Francorchamps, Zandvoort, Brands Hatch, Barcelona, Valencia en Jerez. Dus zeg het maar, je kan dit niet loslaten. Dit is een verslaving."
"Je hebt voor alles klinieken. Een alcoholkliniek, daar kan je voor geholpen worden. Drugsklinieken, daar kan je ook geholpen worden. Maar een autosportkliniek bestaat niet. Er is maar één remedie: naar het circuit, en rijden!"
Een autosportkliniek bestaat niet. Er is maar één remedie: naar het circuit, en rijden!
Bijzaken
Verstappen sprak de afgelopen tijd wel vaker zijn frustratie uit over het reilen en zeilen binnen de Formule 1. De Nederlander is sowieso erg uitgesproken over allerlei zaken, maar steekt ook niet onder stoelen of banken dat hij bepaalde zaken onzin vindt. En dat is volgens Dimmers precies het addertje dat in dit hele verhaal onder het gras zit.
"Wat je nu ziet... Het racen is niet waar het misgaat. Hij staat nu altijd in de spotlight. Hij moet een hoop dingen doen, en dat is al een stuk meer dan vroeger. Met media, met sponsoren... Als je ziet wat Max nu moet doen ten opzichte van de beginjaren, is het veel minder. Hij kiest steeds meer zijn eigen weg, alleen heb je nog steeds de verplichtingen én alle aandacht."
"Je moet er zijn, je moet op komen draven. En je moet lachen, want als je niet lacht is het ook weer niet goed. Dan heb je een keer een uitspraak... Dat deel (van de sport, red.) kan hij helemaal missen. Maar als hij vrij is zit hij meteen in een Ferrari, of weet ik veel waar, of op een maandag ineens op Spa. Zelfs in zijn vakantie zat hij op een kartbaantje! Dus nee, hij zal nooit helemaal niets gaan doen."
Maar voor Coronel is het wel duidelijk: als Verstappen de Formule 1 dan uiteindelijk verlaat, heeft Verstappen genoeg andere bezigheden op zijn wensenlijstje staan. "Le Mans voorbereiden. Daytona, dat soort type races!", zo velt hij een afsluitend oordeel.
Ook interessant:
Als Max Verstappen ooit uit de Formule 1 verdwijnt, zien we hem dan in een andere rol nog terug? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk buigen zich erover in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!