Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel verklaart rondetijdverschil van 4 seconden tussen Verstappen en Perez

Toen tijdens de Formule 1 Grand Prix van Nederland de regen voor de eerste keer neerdaalde op Circuit Zandvoort, haalde Max Verstappen teamgenoot Sergio Perez bij vlagen met 4 seconden per ronde bij. Hoe dan!?

Max Verstappen was tijdens de eerste stint op intermediates in de Formule 1 Grand Prix van Nederland bij vlagen 4 seconden sneller dan Sergio Perez, dat terwijl Perez nota bene al een ronde langer reed op die intermediates, omdat hij eerder was gestopt. Hoe kreeg Verstappen dat toch voor elkaar, op zo'n kort baantje? Bovenstaande vraag is exact de vraag die we in de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365 op enig moment centraal stellen. Aan Tom Coronel de eer om dat haarfijn uit te leggen. Voor zijn antwoord heeft hij in de basis niet meer dan twee woorden nodig: "Jos Verstappen." "Jos ging vroeger op de karts altijd met Max naar buiten op het moment dat het slecht weer werd en koud was, terwijl de anderen het slechte weer in hun busjes af zaten te wachten. Bij Jos was het precies andersom. Hij pakte het kartje, 'hup de baan op, handschoenen aan en rijden, rijden, rijden'." "Het ene moment was het dan weer aan het opdrogen, het andere moment was het weer nat en dan was het aan Max om in te schatten hoe nat het was. Jos ging daarbij in de bochten staan om aan te geven 'hier moet je remmen', en van daaruit gingen ze daar dan een beetje mee spelen. Dan ging hij vaak net wel of net niet op zijn snufferd, maar zo heeft hij wel dat finessegevoel ontwikkeld."

"Dat kán je niet inschatten"

Volgens Coronel kan je op voorhand in wisselende omstandigheden nooit inschatten hoe nat of hoe glad een bocht is, dat kan je enkel in het moment aanvoelen: "Je hebt 100 soorten regen qua hoeveelheid nattigheid. Hoe weet je hoe nat het is in de Tarzanbocht als je daar aankomt met band X? Dat weet je niet." "Het is precies dat gevoel dat hem, op het moment dat hij bij de bocht aankomt, vertelt hoe hard hij kan gaan, waar hij de auto moet laten rollen en waar hij op het gas kan gaan zonder dat de auto begint te kwispelen. Want ik heb alle auto's zien kwispelen bij het uitaccelereren van de bochten, behalve die van Max." "Kwispelt de auto wel, dan ben je te vroeg op je gas gegaan en verlies je dus uiteindelijk tijd bij het uitkomen van de bocht. Maar Verstappen voelt hoeveel tractie hij heeft, bepaalt dan hoe hij moet doseren met gas geven, huppatee, en weg is hij. En zó heeft hij dat geleerd." Beluister de volledige podcast van RacingNews365 hieronder .

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris