Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Coronel: "Verstappen was passagier van zijn eigen auto"

Max Verstappen kreeg de nodige kritiek voor de kiezen na afloop van de Grand Prix van Turkije. Analisten verweten hem dat dit een van de slechtste races in de Formule 1 van de Nederlander was tot nu toe. Verstappen zelf liet al doorschemeren niet wakker te liggen van de kritiek, waarvan Tom Coronel denkt dat die niet helemaal terecht was.

Na afloop van de Grand Prix van Turkije kon Max Verstappen op de nodige kritiek rekenen van een aantal analisten. De kritiek had vooral betrekking op zijn slechte start en zijn mislukte inhaalmanoeuvre ten opzichte van Sergio Perez. Later bleek ook dat een compleet verkeerde afstelling mede oorzaak was van de zesde plaats waarop Verstappen eindigde. Tom Coronel denkt daarom dat Verstappen helemaal niet zo'n slechte race reed als het leek op televisie.

"Wat hem uniek maakt, is dat hij altijd in de aanval zit en dat hij er alles aan deed om er voorbij te komen. DRS was er gedurende lange tijd niet in Turkije, dus dan is het anders inhalen", zo analyseert Coronel de poging van Verstappen om Perez voorbij te komen in de podcast van RacingNews365. "Je zag dat hij onder de vleugel dook (van Perez, red.) en dat hij zo net op de kerbs kwam en spinde. Dan denk ik altijd 'hij heeft het wel geprobeerd'. Had hij dan moeten wachten? Nee, want het wachten zit gewoon niet in Max en dat maakt dat hij de favoriet is onder de fans."

Maar moet Verstappen dan niet iets meer geduld hebben als hij wereldkampioen wil worden? "Ik vind van niet. Hij gaat nu echt het gevecht aan. Je kan ook gewoon wachten tot andere mensen fouten maken. Dat is ook een tactiek." Bovendien is het niet onoverkomelijk dat je een keer op deze manier spint, vindt Coronel. "Zoals ik al zei: hij dook onder de achtervleugel en kwam in de spray terecht, waarna hij op de buitenkant van de kerbstones reed. Dan lift je en ik dacht dat de auto ook nog begon te stuiteren op hoge snelheid, aan de achterkant. Dan ben je gewoon passagier in je eigen auto, helemaal in die bocht. Dan word je gewoon verrast."

Daarnaast was niet alles te wijten aan de coureur zelf, zegt Coronel. "We hoorden na de race dat de afstelling van de auto ook niet helemaal optimaal was. Eén kant van de voorvleugel had zeven graden minder downforce. Nou, ik kan je vertellen dat ik het al uniek vind dat hij überhaupt zo ver is gekomen. Zo heb je toch wel wat handicaps. Als ik er dan iets positiefs over moet zeggen: hij ging er gewoon voor."

Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Het antwoord op deze en vele andere vragen krijg je in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365.

Formule 1 GP Turkije 2020 RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Honda F1 Naam Honda keert eenmalig terug in de Formule 1