Een uitvalbeurt van Max Verstappen, je ziet het steeds minder. In Australië was het voor het eerst in twee jaar raak door een remprobleem, waarna Ferrari er dankbaar met de zege vandoor ging. Sowieso waren er wat twijfels over de snelheid van Red Bull in Melbourne, dus de concurrentie zal ongetwijfeld hopen dat er weer een kans volgt in Japan.
Wel is de lay-out van het Suzuka Circuit compleet anders, waardoor de krachtsverhoudingen weer anders kunnen zijn. Of gaat Verstappen persoonlijk het verschil maken in het land van uitzinnige fans én Honda? Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in de RacingNews365 Formule 1-podcast.
"100%!", is alvast het duidelijke antwoord van Coronel.
Zijn opmerking kan ook op goedkeuring van Dimmers rekenen. "Ja, zeker als je kijkt hoe Max altijd op Suzuka presteert, zelfs toen hij nog een mindere Red Bull had. Op dat moment vocht hij al weleens met de Mercedessen en de afgelopen jaren staat er geen maat op. Die regenrace in 2022... wat was het? 26 of 28 rondjes en gemiddeld een seconde sneller dan de rest, plus het feit dat hij nog sneller was in het begin en kon gaan controleren? Het is de combinatie van auto en coureur en ik zie niemand die hem daar (de zege red.) vanaf kan houden."
Anderen bekeken ook:
Rijderscircuit
Coronel wijst ook naar de lay-out van het circuit. "Het is een echt rijderscircuit. Op Spa-Francorchamps en Suzuka kunnen coureurs het verschil maken. Dat blijft altijd zo en gaat nooit veranderen. Het is een bepaalde stijl en een bepaalde swing die erin zit en dat heeft ook met de snellere doordraaiers te maken. Daar moet je echt het gevoel en vertrouwen met de auto hebben. Dit gaat Max niet laten lopen. Er moet technisch iets stuk gaan, wil iemand anders kans maken."
"Verstappen domineert de afgelopen jaren op Spa-Francorchamps en Suzuka", vult Dimmers aan. "Op Spa kan hij onderhand vanuit Stavelot (bocht 16, red.) beginnen en dan wint hij nog met een ronde voorsprong. De inhaalraces die hij daar heeft gereden de afgelopen jaren... hij kan gewoon makkelijk een gridstraf pakken en dan hij wint met twee vingers in zijn neus. En op Suzuka was het ook gewoon een masterclass."
Maar stel nou dat je Verstappen in een McLaren, Lewis Hamilton in een Ferrari, Fernando Alonso in een Mercedes en Carlos Sainz in een Red Bull laat rijden. Wie is er dan de snelste man op de baan? "Dan ben je het eigenlijk allemaal op hetzelfde niveau aan het brengen", stelt Coronel. "Je zet Max, de sterkste coureur, in de minste auto en zet Lewis in een snellere auto naast Charles Leclerc. Dan heb je wel een serieus potje vechten."
Dimmers durft het wel aan om een coureur aan te wijzen. "Normaal gesproken zou dat Sainz in de Red Bull moeten zijn als hij de auto weet te nailen zoals Max dat doet. De Ferrari is natuurlijk wel een beetje het kwalificatiewondertje. Maar als Sainz zo goed is als hij beweert, dan moet hij kunnen wat Max kan. Dan wordt het in de kwalificatie heel spannend tussen Sainz en Hamilton en wint de Spanjaard op racepace."
Beluister hieronder de volledige podcast!
Ook interessant:
De Grand Prix van Australië verliep niet succesvol voor Red Bull, maar komend weekend volgt er een nieuwe kans in Japan. Max Verstappen zal erop gebrand zijn om revanche te nemen, net als vorig jaar.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!