Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Coronel waarschuwt Verstappen en Red Bull: "Dan heb je serieus stront aan de knikker"

Met de testdagen voor de deur kan ook het grote voorbeschouwen beginnen. Autocoureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers gaan uitgebreid in op de testdagen in Bahrein in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Verstappen return 5
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images

Red Bull heeft de shakedown erop zitten en nu staan de testdagen in Bahrein gelijk voor de deur. Daarbij is het gevoel met de wagen natuurlijk van groot belang, al zal niemand zich volledig in de kaarten laten kijken. De eerste échte balans zal tijdens de kwalificatie in Australië worden opgemaakt. Maar welke conclusies zal Verstappen kunnen trekken na de shakedown van deze dinsdag? Autocoureur Tom Coronel trapt af in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

"Je voelt het direct. Als autocoureur voel je: is het gevoel en de feedback van de auto sterk naar mij? Als je een wiebelige auto hebt, denk je: 'Wat doe je nou, waar is dit voor nodig?' Dan heb je serieus stront aan de knikker. Als je in een auto zit en denkt: hij geeft mij de respons terug, het gevoel in de billen, bij het aanremmen en in de balans... Dat zijn allemaal van die momenten in die hele lange, snelle doordraaiers, dat je denkt: 'dit is een mooie flow!' Dan weet je dat de basis goed is."

Coronel vervolgt: "Dat soort signalen kan je herkennen, en zo heb ik het al jaren gezegd: kijk heel goed naar de twinkeloogjes. Op het moment dat er een beetje gelachen wordt en je ziet de twinkelingen in de ogen, dan weet je dat je oké zit. Maar dan weet je het nog niet ten opzichte van de concurrentie. Je weet het alleen ten opzichte van jezelf."

Vervolgens neemt F1-kenner Ruud Dimmers het over. "De teams weten het vaak wel na anderhalve dag (testen). Ze kunnen tegenwoordig heel goed inschatten met hoeveel brandstof er gereden wordt en met welke banden. Ze kijken gewoon naar alles: de acceleratie, de topsnelheden, de bochtensnelheid, maar ook gewoon naar de balans van de auto. Moeten de coureurs hard werken of juist niet? De afgelopen jaren zag je elke keer dat Mercedes in Bahrein aankwam en dat er in bocht 1 niemand thuis was. En drie bochten later gingen ze weer wijd. Dan weet je al dat er nog zoveel werk in die auto zit."

'Ga dan maar naar 2026 kijken'

"Maar ik ben benieuwd. Ferrari is altijd super snel tijdens de testdagen en was vaak een soort van winterkampioen. Of het nu ook een keer zo is dat ze echt snel zijn? McLaren heeft nu een keer een auto die wel af is, als die uit de doos komt. Dat heeft ze de afgelopen twee jaar heel veel gekost en ik denk vorig jaar ook gewoon de titel. En wat doet Red Bull dan? Het is de eerste auto zonder Adrian Newey en ze moeten aan de bak. Max kan het niet een jaar volhouden, als ze weer hetzelfde moeten doen als afgelopen jaar."

Hoe kijkt Coronel naar de wintertest? "De wintertest is een beetje gemiddelden bekijken. Ik kijk altijd naar de race pace. Een auto kan heel snel zijn, maar gaat om de pace over 20 ronden. Hoe erg verbruikt een auto zijn banden en hoe erg vreet hij de banden op, om dat gemiddelde zo sterk mogelijk te maken? Daar was die Red Bull heel sterk in. Niet vorig jaar, maar de jaren daarvoor. Daarna zag je dat de rest daar ook heel sterk in begon te worden. Dat is het enige waar ik naar kijk."

"Je kan zeggen dat de Red Bull de snelste in de kwalificatie is, maar als je het snelste bent, dan verbruik je de meeste mechanische grip en ook de meeste banden. Hoe lang hou je het dan vol in de longruns? Dat vind ik altijd een moeilijke." Vervolgens haalt Dimmers een eerder genoemd punt aan. "Maar Tom, je kunt nog steeds denken: 'mijn auto is dit jaar echt wel beter'. En dan kom je terug, kijk je op de tijdenlijsten en sta je er een seconde achter." 

"Dat hebben we ook weleens gehad, ook bij Red Bull. Toen dachten we: het is best goed, maar dan kwam Mercedes. Iedereen stond te kijken en zei: 'pak maar weer in'. Het zou me verbazen als er één team zo dominant is, dat er één coureur in staat is om twaalf races te winnen." Tot slot heeft de F1-kenner nog een welgemeend advies. "Je moet er meteen staan. Je hebt gewoon geen foutmarge. Als het seizoen een maand onderweg is, heb je er vijf races op zitten. Als je vijf races niet thuis geeft, dan is het jaar al verloren. Ga dan maar naar 2026 kijken."

Beluister hieronder de volledige podcast!

Ook interessant:

Het is eindelijk zover: Max Verstappen stapt snel voor het eerst in zijn nieuwe Red Bull RB21! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk blikken vooruit op de Formule 1-wintertests in een kakelverse podcast van RacingNews365!

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
RB21 Verstappen reageert na eerste meters in nieuwe Red Bull