De kogel is door de kerk: Adrian Newey stapt in 2025 over naar Aston Martin. De Brit trekt na 20 jaar de deur achter zich dicht bij Red Bull en begint aan een nieuw avontuur bij het team van Lawrence Stroll. De jacht op een nieuwe wereldtitel is zo volle bak geopend, al had Tom Coronel initieel niet verwacht dat Newey nog in de Formule 1 zou blijven.
"Het is natuurlijk wel één van zijn laatste dingetjes en dat heeft alles te maken met het feit dat hij een aandeel krijgt in het geheel", vertelt Coronel in gesprek met RacingNews365. "Daar bedoel ik mee dat je je ook verantwoordelijk voelt voor het bedrijf. Als je aandeelhouder bent, is de situatie heel anders dan wanneer je van negen uur tot vijf uur werkt. Niet dat dat de case is bij hem, maar ik dacht dat hij met pensioen zou gaan en lekker ging genieten van zijn centjes. Hij heeft er genoeg, kan perfect leven en heeft net een hele mooie boot gebouwd."
Coronel kan dan ook één verklaring vinden waarom Newey een nieuwe uitdaging aangaat. "Dit is een echte racer. Deze man is hier voor gemaakt, dit is waar zijn passie zit. Hij wil raceauto's bouwen en het liefst iets wat niet heel erg goed is, maar wel heel veel potentieel heeft. We moeten niet vergeten dat Aston Martin met Lawrence Stroll net een nieuwe windtunnel heeft gebouwd en een supermooie structuur heeft neergezet. Newey ziet potentie en kan als hij stopt of zijn aandelen verkopen, of in waarde laten stijgen. Alles in de Formule 1 gaat momenteel door het dak."
Puntjes op de i
Tegelijkertijd is het ook een grote slag voor Aston Martin, ziet Coronel. "Het geeft vertrouwen. Dit is wel wat het team nodig heeft. Ik wil niet zeggen dat hij heel belangrijk is, maar het zijn de puntjes op de i. Newey heeft heel veel ervaring en kan mensen een richting opsturen. Als iemand zegt: 'laten we naar links gaan', reageert Newey dat hij dat al dertig keer heeft gedaan, het nooit goed is gegaan en het beter is om naar rechts te gaan. Dat is denk ik zijn aandeel voor Aston Martin. Newey heeft zoveel ervaring qua aerodynamica en racen."
Maar het persoonlijke belang van Newey valt dus best mee. "Gaat Red Bull hem heel erg missen? Niet direct. Maar is hij belangrijk voor Aston Martin? Ja, dat geloof ik wel. Het team zakt een beetje weg nadat ze twee jaar geleden de sweet spot hebben geraakt met de nieuwe auto. Dat was echter meer een verhaal van kopiëren en plakken dan dat je met een eigen idee komt en het laat groeien. Daar zie ik wel heel veel toekomstperspectief. Newey mag een nieuwe windtunnel gaan gebruiken, dus ik denk dat het wel gaaf is en je mee mag bouwen aan het team. Dat heeft hij eigenlijk altijd gedaan. Hij stapte in bij teams met toekomst. Dan heb ik het over Red Bull, McLaren en Williams."
Coronel had een Williams-transfer ook wel zien gebeuren. "Maar de potentie bij Aston Martin is veel groter. Financieel? Of hij nou 20 miljoen, 30 miljoen of 40 miljoen per jaar gaat verdienen met zijn aandelen, ik denk niet dat dat het verschil maakt. Je hebt de budget cap, maar hetgeen wat Lawrence Stroll zo interessant maakt, is dat je met een idee het kantoor binnenloopt en hij zegt: 'ja is goed, doen', in plaats van dat je moet vergaderen met aandeelhouders om een budget in te leveren. Het is gewoon de koe bij de hoorns vatten en gasgeven. Ik denk dat dat hem heeft getriggerd om naar Aston Martin te gaan. Want waarom ga je er anders op deze leeftijd naartoe? Dat heeft helemaal geen zin. Hij heeft passie en krijgt en ziet de mogelijkheden."
En Fernando Alonso is natuurlijk ook geen verkeerde coureur. "Newey ziet daar ook potentie en ervaring, dus je kan opschakelen. Het is niet zo dat hij alleen het verschil gaat maken, maar hij kan wel de puntjes op de i zetten. Er wordt natuurlijk al aan 2026 gewerkt, maar hij kan wel gelijk aangeven dat hij in een andere richting denkt. Dat is wel waar hij altijd goed in is geweest, om net even met iets speciaals te komen. En je mag niet vergeten dat hij ook al met Honda heeft samengewerkt. De Honda-motor zit natuurlijk in de Aston Martin vanaf 2026. Alles is voor de groei en ik denk dat dat hem triggert, want er waren ook kansen bij Ferrari en Williams. Dan gaat hij toch dit doen en denk ik: 'wauw, je bent een echte!' Dat vind ik gaaf om te zien."
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!