Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
  • 1 HAM LAP 63
  • 2 BOT + 5.783
  • 3 RIC + 14.320
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
  • 1 HAM LAP 58
  • 2 PER + 31.633
  • 3 VET + 31.960
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov

F1-stand

  • 1 HAM 307
  • 2 BOT 197
  • 3 VER 170
VT1 vr 27 nov 12:00 13:30
VT2 vr 27 nov 16:00 17:30
VT3 za 28 nov 12:00 13:00
Quali za 28 nov 15:00 16:00
Race zo 29 nov 15:10 17:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 18:00 19:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Coronel zet vraagtekens bij Mercedes: "Dat spoort niet in de topsport"

De achterstand van Red Bull op Mercedes lijkt met de week kleiner te worden. Laat Mercedes het expres gebeuren? Tom Coronel kan het zich niet voorstellen dat Mercedes haar grote rivaal met opzet dichterbij laat komen.

Na afloop van het Grand Prix-weekend van de Eifel, gedurende welke Max Verstappen zeer dicht op de beide Mercedes-coureurs zat, liet Toto Wolff doorschemeren dat zijn team al even niet meer bezig was met de auto voor dit jaar. De focus ligt volgens hem al maanden op de bolide voor 2021, waardoor Red Bull nu dichterbij kan komen.

Het wekt de indruk dat Mercedes het dit jaar rustig aan doet, waardoor ze aan het begin van het volgende seizoen weer uit de startblokken kunnen vliegen. Tom Coronel lijkt het in ieder geval onwaarschijnlijk dat het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas opzettelijk de grote concurrent dichterbij laat komen en overwinningen weg zal geven.

"Mercedes slaat ieder jaar hard toe", zo verklaart Coronel in de RacingNews365-podcast als hem de stelling wordt voorgelegd dat Mercedes Red Bull dichterbij laat komen en in 2021 hard toe zal slaan. "De eerste paar races van het seizoen word je altijd weer wakker geschud door Mercedes, die het altijd gewoon serieus goed voor elkaar hebben."

"Ik heb inderdaad het idee dat Mercedes niet direct het achterste van de tong laat zien, maar een ander team dichtbij laten komen, dat vind ik in de topsport een heel gevaarlijke uitdrukking", zo concludeert de WTCR-coureur.

Zijn gesprekspartner, Formule 1-journalist Ruud Dimmers, verwijst de mogelijkheid dat Mercedes de boel spannend wil maken naar de prullenbak. "Ze doen dit echt niet voor de spanning. Ze zijn gewoon zo dominant dat ze na acht races al weten dat ze weer kampioen gaan worden. We hebben er nu elf races op zitten en ze kunnen in theorie al in Portugal kampioen worden, voor het zevende jaar op rij, terwijl er nog vijf races te gaan zijn!"

Het verschil tussen Mercedes en Red Bull en Mercedes zit hem volgens Dimmers dan ook in de ontwikkelingsfocus. "Red Bull ontwikkelt tijdens een seizoen altijd beter door, maar zij focussen zich vooral op het huidige jaar. De afgelopen jaren zag je dat Max in Mexico, Brazilië en de VS, dus echt in de staart van het seizoen opeens mee kon doen. In het begin van het seizoen staat er gewoon geen maat op Mercedes."

"Wat zij doen, ze laten niet iemand expres dichterbij komen, maar in de zomerstop verleggen ze de focus qua ontwikkeling naar het volgende jaar. Dan zie je dat het gat naar Red Bull wat gedicht wordt, maar het jaar daarna staan ze met een verse auto gewoon weer een seconde los van de concurrentie", zo legt Dimmers het steeds kleiner wordende gat tussen Verstappen en Mercedes uit.

Toch zal Mercedes er niet over peinzen om Verstappen op die manier een race cadeau te geven, denkt de F1-journalist. "Als je eerder kan switchen naar het volgende seizoen, dan kan je net weer die extra stap zetten. Rijdt Mercedes altijd maximaal? Soms niet, maar ze zullen Max echt geen race cadeau geven. Ze spelen een beetje verstoppertje, dat hoort een beetje bij Mercedes. Ze winnen tachtig procent van de races, maar in elke voorbeschouwing roept Toto Wolff dat het een lastig weekend voor hen zal worden."

Coronel kan wel begrip opbrengen voor die strategie van Mercedes, maar vindt dat het gevaarlijke praktijken zijn. "Als je vooraan staat, dan kan je alleen maar onttroont worden en verliezen. Als je ergens achteraan jaagt, dan is dat toch een andere stijl. Ik heb het idee dat Mercedes meer kan verliezen dan winnen. Dat maakt het gevaarlijk voor een merk om zich volledig te focussen op het volgende jaar, dus dat geloof ik niet."

"Een team dichterbij laten komen je ontwikkelingen niet op je huidige auto zetten, dat spoort niet in de topsport. Je wil gewoon constant blijven scoren, dus eigenlijk geef je op deze manier overwinningen weg, want vorig jaar won Verstappen aan het einde van het jaar ook", aldus de autocoureur.

Luister hieronder naar de rest van de nieuwste RN365-podcast, waarin over nog veel meer onderwerpen wordt gesproken. Er wordt door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen onder meer vooruitgeblikt op de GP van Portugal, gesproken over de bevriezing van de motorontwikkeling en over het stoeltje van Alexander Albon.

17 reacties