Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Miami 2024

Coronel ziet flinke uitdaging in Miami: "Coureurs stappen zeiknat uit"

Na de GP van China maakt de Formule 1 zich dit weekend op voor de GP van Miami. De omstandigheden zullen zwaar zijn op het circuit dat sinds 2022 op de kalender staat. Dat weet ook autocoureur en analist Tom Coronel.

Verstappen Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het Miami International Autodrome is geen alledaagse baan. Het stratencircuit rondom het stadion van de Miami Dolphins is 5,3 kilometer lang en de hoge temperaturen zullen ervoor zorgen dat de race, die de eerste twee jaren door Max Verstappen werd gewonnen, een slijtageslag zal worden.

Tom Coronel vindt de GP van Miami een mooie aanvulling op de F1-kalender. "Het mooie met dit soort type banen is dat coureurs daar niet kunnen testen, dat ze het niet kennen zoals Silverstone of Barcelona. Ze zullen het vanuit de simulatie moeten voelen, maar de grip op de baan is niet hetzelfde. Op het moment dat je echt die baan oprijdt met al die hobbeltjes en dat stof en dan ook nog eens een keer de warmte van het asfalt... je kunt alles simuleren, maar dat krijg je nooit 100 procent goed", ziet Coronel.

"Ik vind dit echt wel een baantje waarvan ik denk: 'wow, vette shit'. Het is gaaf gemaakt, om het Dolphin-stadion heen. Het ziet er gewoon supergoed uit. Van het hele idee bij Miami heb je direct: strand, sfeertje, een beetje dat Monaco-gevoel", zo kijkt Coronel uit naar het raceweekend in de Verenigde Staten.

De omstandigheden zullen er zwaar zijn met temperaturen die tegen de 30 graden aanlopen. Dat heeft dan ook weer gevolgen voor de bandenstrategie bij de teams. Coronel: "Het heeft meer te maken met de bandenslijtage en dan de evolutie door het weekend heen. In het begin zal het vijf, zes seconden langzamer zijn en het wordt steeds sneller. Dan krijg je ook gewoon hele andere set-ups en een ander gevoel met de auto en de baan natuurlijk."

Ook voor de coureurs wordt het een uitdaging, verwacht Coronel. "De luchtvochtigheidsgraad is ook heel hoog. Ik kan me nog herinneren van het eerste jaar, toen Max vanuit het achterveld moest komen, hij he-le-maal kapot was bij de finish. Normaal stappen ze helemaal droog uit, maar in Miami stappen ze altijd zeiknat uit. Dat heeft te maken met de intensiteit van de baan en de luchtvochtigheid."

Bekijk hieronder de volledige video met Tom Coronel!

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'