Het huidige motorreglement houdt de Formule 1 al sinds 2014 in haar greep. Met de komst van de V6-turbo hybrides zijn de onderlinge verschillen groot, de kosten rijzen de pan uit en het geluid is verschikkelijk. Omdat de huidige reglementen tot en met 2021 vast staan, worden er alvast plannen gesmeed voor na 2021. Hierin gaat Cosworth dus een grote rol spelen. De CEO van Cosworth, Hal Reisiger, is zeer positief over een terugkeer in de Formule 1. "We hebben genoeg steun van diverse Formule 1-teams en dat is waarom we de stap willen wagen" , vertelt Reisiger aan Autosport.com . In de werkgroep zal Cosworth een stem hebben in de ontwikkeling van het nieuwe motorreglement. Onder bepaalde voorwaarden sluit Reisiger dan ook niet uit dat Cosworth terugkeert in de Formule 1.
"We zijn er klaar voor om terug te keren in de Formule 1. Wel zullen er veranderingen aan de energie terugwinning van de turbo gedaan moeten worden. Dat kost enorm veel tijd. Als de Formule 1 een nieuwe motorleverancier wil verwelkomen na 2021, dan moet dat worden aangepakt" , is Reisiger duidelijk. Cosworth is in elk geval vol zelfvertrouwen over een eventuele terugkeer. "Wij kunnen motoren ontwikkelen die op hetzelfde niveau zijn als die van Ferrari of Mercedes. Als we dat niet kunnen, dan keren we niet terug." De beslissing over een terugkeer valt volgens Reisiger binnen nu en een jaar. "Als we na 2021 mee willen doen, moeten we in 2018 starten met het ontwerpen van de motor" , laat Reisiger weten. Cosworth was in 2013 voor het laatst actief in de Formule 1, als motorleverancier van Marussia. Sinds 1963 heeft Cosworth 176 GP's gewonnen als motorleverancier in de Formule 1.
Meest gelezen