De FIA gaat dit jaar stevig optreden tegen grof taalgebruik in de motorsport. De focus ligt vooral op de Formule 1, waar Max Verstappen en Charles Leclerc vorig jaar bestraft werden voor het gebruik van het woord 'fuck'. Verstappen kreeg een taakstraf, Leclerc kwam relatief goed weg met enkel een boete. Dit jaar zijn de maatregelen wat strenger: de geldboetes beginnen bij 10.000 euro voor het eerste vergrijp, en kunnen oplopen tot 30.000 euro bij het derde vergrijp. Daarnaast kunnen ook een maand schorsing en punten aftrek in het kampioenschap worden uitgedeeld bij het derde vergrijp. De boetes gaan keer vier voor Formule 1-coureurs.
Maar de Formule 1 is niet de enige raceklasse die getroffen wordt door deze nieuwe regels. Alle competities die onder de FIA vallen, moeten zich aan deze nieuwe regels houden. Zo ook het World Rally Championship (WRC). Daar is zelfs al de eerste boete onder deze nieuwe regels uitgedeeld: Hyundai-coureur Adrien Fourmaux kreeg een boete van 10.000 euro voor de zin 'we fucked up yesterday' tijdens een persconferentie.
Deze boete was blijkbaar een stap te ver voor de WRC-coureurs. Net als de Formule 1-coureurs de vakbond GPDA hebben, heeft de WRC een coureursvakbond in de vorm van World Rally Drivers Alliance (WoRDA). En net zoals hoe de GPDA vorig jaar de FIA terugriep na de taakstraf van Verstappen, heeft de WoRDA nu ook een gezamenlijk statement uitgebracht waarin ze de FIA bekritiseert voor deze strenge regels.
De bewoordingen zijn niet mals. Volgens de coureurs hebben de straffen een 'onacceptabel niveau' bereikt en gaat het hier om 'kleine, ongerelateerde en onbedoelde foutjes'. Daarnaast wijst de vakbond ook op het feit dat het salaris in WRC niet in verhouding staat tot deze torenhoge boetes. De organisatie roept de FIA op om meteen met de raceklasse om de tafel te gaan zitten en een oplossing te vinden voor deze situatie.
Het volledige statement van de WoRDA
De rallycoureurs en bijrijders van WoRDA, geïnspireerd door hun GPDA-collega's, verenigen zich om hun mening te uiten, duidelijkheid te zoeken en samen te werken aan een betere toekomst.
Eerst en vooral willen we stellen dat, zoals in elke sport, deelnemers zich moeten houden aan de beslissing van de scheidsrechter. Het respecteren van dit principe staat niet ter discussie. We zijn niet allemaal fulltime professionals, maar toch trotseren we allemaal dezelfde extreme omstandigheden met dezelfde niet-aflatende passie.
Of we nu door dichte bossen, over bevroren wegen in het holst van de nacht of door het stof van verraderlijke grindpaden navigeren, we gaan tot het uiterste - tegen de elementen, tegen de klok en tegen onze eigen grenzen. Naast racen is onze rol steeds meer uitgebreid. Tegenwoordig zijn rallyrijders en copiloten niet alleen atleten, maar ook entertainers, contentmakers en constante mediafiguren.
Van de smartphones van toeschouwers tot de officiële WRC-camera's, er wordt van ons verwacht dat we altijd beschikbaar zijn - voor, tijdens en na de wedstrijd, van zonsopgang tot zonsondergang.
WoRDA is zich altijd bewust geweest van onze verantwoordelijkheden en inzet om op een constructieve manier samen te werken met alle belanghebbenden, inclusief de FIA-president, om onze uitmuntende sport te promoten en uit te breiden ten voordele van iedereen.
In de afgelopen maanden is er echter een alarmerende toename geweest in de zwaarte van de sancties die worden opgelegd voor kleine, geïsoleerde en onbedoelde taalfouten. Dit heeft een onacceptabel niveau bereikt.
Wij zijn ervan overtuigd dat:
- Gewone spreektaal niet kan worden beschouwd en beoordeeld als gelijk aan een echte belediging of een daad van agressie.
- Niet-moedertaalsprekers termen kunnen gebruiken of herhalen zonder zich volledig bewust te zijn van hun betekenis en connotatie.
- Seconden na een extreme adrenalinepiek het onrealistisch is om een perfecte en systematische controle over emoties te verwachten.
- Rally is extreem: risiconiveau voor de atleten, intensiteit van de focus, lengte van de dagen... alle grenzen worden bereikt.
In zo'n geval betwijfelen we de relevantie en geldigheid van het opleggen van welke straf dan ook. Bovendien staan de exorbitante boetes niet in verhouding tot het gemiddelde inkomen en budget in de rallysport.
We maken ons ook zorgen over de indruk die deze buitensporige bedragen wekken bij de fans, omdat ze suggereren dat dit een industrie is waar geld er niet toe doet. Dit roept ook de fundamentele vraag op waar het geld van deze boetes naartoe gaat.
Het gebrek aan transparantie maakt de bezorgdheid alleen maar groter en ondermijnt het vertrouwen in het systeem. De negatieve indrukken rond deze boetes wegen veel zwaarder dan de impact van een taalfout.
We roepen op tot een directe communicatie en dialoog tussen de FIA voorzitter en WoRDA-leden om tot een wederzijds aanvaardbare en dringende oplossing te komen.
Sportieve groet, de rallycoureur en navigatoren van WoRDA
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!