Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Saoedi-Arabië 2024

Coureurs reageren gepikeerd op nieuwe strafmaat in F1, op één na

De Formule 1 overweegt momenteel om de redelijk vaste straf van 5 seconden voor track limits te verhogen naar een tijdstaf van 10 seconden. De coureurs in de persconferentie voor de Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië zijn daar niet van gediend.

XPB 1264224 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Track limits, het is altijd een heikel punt van discussie in de Formule 1 en die discussie krijgt er een nieuw hoofdstuk bij. De Formule 1 overweegt nadrukkelijk om de penalty voor track limits te verhogen van een tijdstraf van 5 seconden naar een tijdstraf van tien seconden. Dat gaat totaal in tegen wat coureurs roepen, namelijk dat ze er doorgaans sowieso weinig van profiteren, dat track limits vanuit de cockpit moeilijk zichtbaar zijn en dat track limits wellicht meer bepaald moeten worden door ouderwetse grindbakken.

Charles Leclerc reageert dan ook weinig verheugd op het nieuws, integendeel: "Dat klinkt wel erg cru. Ik vind 5 seconden al veel. Volgens mij moeten wij juist geholpen worden om die track limits beter te kunnen respecteren. Zoals de witte lijnen nu zijn, zien we ze gewoon niet", zo deelt de Monegask mee aan onder andere RacingNews365.

"Op basis van tv-beelden is het heel moeilijk om te begrijpen waarom het voor ons zo moeilijk is om die lijnen te zien", zo haakt George Russell aan. "Je ziet hooguit de bovenste 15 centimeter van je banden. We rijden fracties van millimeters boven het asfalt aan het einde van het rechte stuk, dus we hebben baat bij kerbstones die we ook daadwerkelijk kunnen voelen."

"Op sommige circuits hebben we sowieso al geen problemen met track limits, het gaat slechts om een handjevol banen. Voor die circuits moeten we een (andere, red.) oplossing zien te vinden."

Vreemde eend in de bijt

Lance Stroll doet zijn duit in het zakje door te stellen dat hij er hetzelfde over denkt en suggereert dat meer gras en grindbakken het probleem zouden kunnen ondervangen.

Gervraagd of het ophogen van de straf de coureurs ertoe zet daadwerkelijk voorzichtiger om te springen met track limits, geeft Nico Hulkenberg aan dat hij eigenlijk niet zoveel problemen heeft met die nieuwe strafmaat.

"Dat denk ik wel ja. Het klopt dat de lijnen moeilijk te zien zijn, maar ik denk ook dat we dit soort dingen wel aanvoelen. Sommige circuits zitten wat dat betreft wel wat beter in elkaar dan andere, maar ik denk inderdaad dat een hogere straf maakt dat we voorzichtiger zullen zijn. Dus ja, waarom niet?"

Ook interessant:

Concurrentie Verstappen een illusie armer na galavoorstelling

Daar is 'ie weer! De nieuwste F1-podcast van RN365. Natuurlijk over de weergaloze GP van Bahrein van Max Verstappen, maar er gebeurde nog veel meer. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het allemaal! Beluister 'm hieronder.

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China