Track limits, het is altijd een heikel punt van discussie in de Formule 1 en die discussie krijgt er een nieuw hoofdstuk bij. De Formule 1 overweegt nadrukkelijk om de penalty voor track limits te verhogen van een tijdstraf van 5 seconden naar een tijdstraf van tien seconden. Dat gaat totaal in tegen wat coureurs roepen, namelijk dat ze er doorgaans sowieso weinig van profiteren, dat track limits vanuit de cockpit moeilijk zichtbaar zijn en dat track limits wellicht meer bepaald moeten worden door ouderwetse grindbakken.
Charles Leclerc reageert dan ook weinig verheugd op het nieuws, integendeel: "Dat klinkt wel erg cru. Ik vind 5 seconden al veel. Volgens mij moeten wij juist geholpen worden om die track limits beter te kunnen respecteren. Zoals de witte lijnen nu zijn, zien we ze gewoon niet", zo deelt de Monegask mee aan onder andere RacingNews365.
"Op basis van tv-beelden is het heel moeilijk om te begrijpen waarom het voor ons zo moeilijk is om die lijnen te zien", zo haakt George Russell aan. "Je ziet hooguit de bovenste 15 centimeter van je banden. We rijden fracties van millimeters boven het asfalt aan het einde van het rechte stuk, dus we hebben baat bij kerbstones die we ook daadwerkelijk kunnen voelen."
"Op sommige circuits hebben we sowieso al geen problemen met track limits, het gaat slechts om een handjevol banen. Voor die circuits moeten we een (andere, red.) oplossing zien te vinden."
Vreemde eend in de bijt
Lance Stroll doet zijn duit in het zakje door te stellen dat hij er hetzelfde over denkt en suggereert dat meer gras en grindbakken het probleem zouden kunnen ondervangen.
Gervraagd of het ophogen van de straf de coureurs ertoe zet daadwerkelijk voorzichtiger om te springen met track limits, geeft Nico Hulkenberg aan dat hij eigenlijk niet zoveel problemen heeft met die nieuwe strafmaat.
"Dat denk ik wel ja. Het klopt dat de lijnen moeilijk te zien zijn, maar ik denk ook dat we dit soort dingen wel aanvoelen. Sommige circuits zitten wat dat betreft wel wat beter in elkaar dan andere, maar ik denk inderdaad dat een hogere straf maakt dat we voorzichtiger zullen zijn. Dus ja, waarom niet?"
Ook interessant:
Concurrentie Verstappen een illusie armer na galavoorstelling
Daar is 'ie weer! De nieuwste F1-podcast van RN365. Natuurlijk over de weergaloze GP van Bahrein van Max Verstappen, maar er gebeurde nog veel meer. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het allemaal! Beluister 'm hieronder.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!