Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Coureurs staan massaal op na acties FIA: "Dit is onacceptabel"

Vrijwel alle Formule 1-coureurs hebben zich laten horen over het incident met de kraanwagen op de baan. Velen waren witheet en staan op tegen de FIA.

XPB 1177220 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Nadat Carlos Sainz crashte in de beginfase van de GP van Japan en de safety car op de baan kwam, volgde snel de rode vlag. Toen de coureurs echter nog op de baan waren, in erbarmelijke omstandigheden met slecht zicht, was er al een kraanwagen op de baan om de Ferrari te bergen. Pierre Gasly reed vanwege een pitstop ver achter de rest en kwam met relatief hoge snelheid langs de kraanwagen geraasd. Hij was woedend en had naar eigen zeggen wel dood kunnen zijn.

Hij werd geëchood door vele andere coureurs. Nog tijdens de rode vlag, voordat de race werd geherstart, lieten enkele coureurs al hun onvrede merken op Twitter. Via de groepchat van de coureurs werd er zelfs al onderling gepraat met elkaar en werden frustraties gedeeld.

Sainz en Verstappen reageren vol ongeloof

Toen de race klaar was, hielden de coureurs zich niet in. Sainz was een van de eersten die zich liet horen, omdat hij het slachtoffer was en al na een ronde met de pers kon gaan praten. "Wat mensen niet snappen is dat we achter de safety car nog steeds 150 kilometer per uur rijden. We zien helemaal niets. Dus als er een kraanwagen op het circuit is en we rijden met 150 kilometer per uur, dan is er maar een klein foutje voor nodig om van je racelijn af te wijken en in tegen de kraanwagen aan te rijden. Waarom zouden we dat riskeren?"

De top drie coureurs hadden na de race ook geen goed woordje over voor de acties van de FIA. Verstappen vertelt: "Ik kwam daar natuurlijk als eerste aan en ik kon de kraanwagen goed zien, want vooraan het veld had ik perfect zicht. Als je echter achter mij rijdt, dan probeer je altijd uit de spray te blijven en rijd je aan de linker- of rechterkant. Dan kunnen er juist dingen gebeuren."

"Als je dan op zulke hoge snelheden plots een kraan ziet, dan zou dat heel gevaarlijk kunnen zijn. Dat moet dus echt beter. Zoals ik eerder al zei was het de eerste ronde te doen qua regen, maar heel snel begon het heel hard te regenen en werd het onmogelijk", aldus de kersverse tweevoudig wereldkampioen Formule 1.

Russell zag dat het voor de tweede week op rij fout ging. "We hadden het er op donderdag nog over gehad bij de rijdersbriefing. In Singapore zagen we een kraanwagen om de auto van Tsunoda op te ruimen, precies op het moment dat iedereen de switch van regenbanden naar droogweerbanden maakte. We hebben laten merken dat we dat niet willen zien. En een week later is het teleurstellend om het weer te zien", aldus de Brit, wiens college Sebastian Vettel kookte van woede.

"Het is onacceptabel. We hebben hier heel recent nog over gesproken. We moeten snappen dat dit een van de dagen was waarop het goed fout had kunnen gaan en iemand de prijs had kunnen betalen. We zijn deze zondag veel te dicht bij een herhaling van acht jaar geleden gekomen", aldus de viervoudig kampioen.

Leclerc en Perez niet blij

Rivaal Charles Leclerc valt in de persconferentie Verstappen bij. "Dit soort dingen willen en mogen we niet zien. Het gebeurde in 2014 al eens eerder, dat weten we allemaal", zo doelt hij op het overlijden van F1-coureur Jules Bianchi, die van de baan schoof en onder een kraanwagen terechtkwam, nota bene op Suzuka. "We moeten hier allemaal van leren!"

"Max heeft het heel goed gezegd. Als je op P1 rijdt is het te doen, maar daar achter zie je niets. Als je dan wat meer zicht probeer te creëren voor jezelf, dan kan je verrast worden door een kraan midden op het circuit. Dus ja, dit mag niet gebeuren en ik hoop echt dat we hier van leren en dat het niet meer voorkomt!"

Perez krijgt tot slot het woord en neemt geen blad voor de mond. "In welke omstandigheden dan ook willen we geen kraanwagen op het circuit zien terwijl er auto's op de baan zijn. Je weet echt niet wat er kan gebeuren, de omstandigheden zijn daarbij om het even. Dit mag nooit gebeuren en hoop echt dat dit de laatste keer is", aldus de Mexicaan.

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

22 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'