Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Salarisplafond valt niet lekker onder de coureurs: "Stemmen tegen ons eigenbelang?"

Alexander Wurz, voorzitter van de coureursvakbond in de Formule 1, legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit dat er weinig draagvlak is voor een maximumsalaris in de koningsklasse van de autosport.

Het budgetplafond is al even geïntroduceerd in de Formule 1 en er wordt nog altijd gekeken naar handige manieren om geld te besparen in de peperdure sport. Zo wordt er ook regelmatig gepraat over een salarisplafond. Hiermee worden de salarissen van de coureurs, soms tientallen miljoenen per jaar, naar beneden geschroefd. Bij de coureursvakbond is er logischerwijs weinig draagvlak voor het voorstel. Alexander Wurz moest er in een exclusief interview met RacingNews365 even om lachen en zegt dat er op het moment geen concrete plannen zijn om het salarisplafond daadwerkelijk door te voeren. "Er was één meeting waar de GPDA (Grand Prix Drivers Associaton, red.) heel duidelijk maakte wat zij vonden", zo trapt de voormalig coureur af. "Waarom stemmen tegen ons eigenbelang?" "We zeiden dat we wilden kijken wie hier uiteindelijk van profiteren en wat de consequenties zijn voor de bredere sport. Daar moet eerst onderzoek naar worden gedaan", zo is Wurz van mening. Er kan van de coureurs in ieder geval weinig verwacht worden. Vooral de grootverdieners, zoals Lewis Hamilton en Max Verstappen, hebben zeker geen baat bij het inleveren van hun salaris.

"Kunnen de teams geen onderlinge afspraken maken?"

Wurz en de coureursvakbond wachten rustig de resultaten van het onderzoek af, mocht deze er überhaupt komen. "Daarna kunnen we vragen: kan dat een regel worden? En moet de FIA zich daarover buigen? Kan dat eigenlijk wel omdat het vanuit een commercieel oogpunt is? We kunnen daarbij ook vragen of het geen onderlinge afspraak tussen de teams zelf kan zijn." Veel voortgang zit er verder niet in. "Los van deze ene meeting hebben we er geen gehad. Ik weet het laatste nieuws en de huidige intentie niet. Het is aan de FIA of aan de teams die onderling een afspraak maken. Het is voor ons meer: succes daarmee", aldus Wurz.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen