Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Coureursvakbond komt met 'makkelijke' oplossing voor problemen in F1

In Qatar was de hitte en luchtvochtigheid een groot probleem voor de Formule 1-coureurs. Daar moet een oplossing voor komen, vindt Alex Wurz van de coureursvakbond.

Verstappen Qatar win
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De extreme hitte in combinatie met de hoge luchtvochtigheid tijdens de Grand Prix van Qatar zorgde voor een groot probleem bij de Formule 1-rijders. Een aantal coureurs raakte oververhit, met een uitvalbeurt (Logan Sargeant), braken (Esteban Ocon) en zelfs momenten van bewusteloosheid (Lance Stroll) als direct gevolg.

Hier moet iets tegen gedaan worden, daar is de coureursvakbond duidelijk over. De FIA liet al weten een onderzoek in te stellen naar de gebeurtenissen in Qatar en nu volgt ook een reactie uit de Grand Prix Drivers Association. "Het is te makkelijk om te zeggen: hier is een abonnement op de sportschool, ga maar door", vindt voorzitter Alex Wurz, die bij BBC een oplossing oppert.

"We kunnen voorbeeld nemen aan andere categorieën waar de hitte ook een limiterende factor is geweest voor de coureurs. Stoeltjes met koeling, bijvoorbeeld, werken erg goed en zijn helemaal niet lastig om te produceren en installeren. Dit is iets waar alle teams naar zouden moeten kijken", zo is de voormalig F1-coureur van mening.

"Er moet betere hittegeleiding en/of koeling komen voor de elektrische systemen, die vaak vlakbij het stoeltje zitten. Of de routes van de bekabeling moeten veranderd worden, zodat het stoeltje niet oververhit raakt. Het hele reglementenboek stelt limieten voor onderdelen van de auto. De coureur is een van de 'performance-delen' daarvan, dus misschien is het tijd om ook een limiet te stellen aan de hitte waar ze aan blootgesteld worden."

Ongeluk Romain Grosjean

De oververhitting in Qatar kwam ook deels door nieuwe regels, ingesteld na de zware crash van Romain Grosjean in de openingsronde van de Grand Prix van Bahrein in 2020. De toenmalig Haas-coureur crashte hard in de vangrails, waarna hij vast zat in een vlammenzee en wonder boven wonder uit de brandende wagen kon klimmen. Sindsdien zijn de race-overalls extra brandwerend, maar ook hittevasthoudend.

"Je wordt er door gekookt", legt Wurz uit. "Ik heb laatst een auto getest met de nieuwe hittebestendige pakken en ik was in shock over hoe heet het was. Natuurlijk zijn de brandwerende materialen er met goede intenties en ik suggereer niet dat er een lagere standaard gehanteerd moet worden, maar als men niet weet hoe het voelt, dan draagt dat bij aan het probleem."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen

Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"