Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Cruciale dag voor Formule 1-toekomst Red Bull en Verstappen in aantocht

Maandag zullen de Formule 1-teams, de FIA, de Formule 1 en de motorleveranciers stemmen over de voor Red Bull zo belangrijke engine freeze. Red Bull heeft daarbij flink wat geluk nodig als ze willen dat het daadwerkelijk wordt doorgevoerd.

Omdat Honda Red Bull aan het einde van 2021 verlaat, wil Red Bull graag dat er een engine freeze wordt ingevoerd. Zo kan het team van Max Verstappen en Sergio Perez de motor van Honda ook na 2021 overnemen en er in eigen beheer mee verder gaan zonder dat deze geüpdatet moet worden. Na lang discussiëren ligt er nu eindelijk een voorstel op tafel. De motorontwikkeling zou volgens dat voorstel vanaf de eerste race van 2022 worden gestopt. Dat houdt in dat de motor waarmee een team de eerste race aantreedt, niet meer aangepast zou kunnen worden totdat de nieuwe motorregels worden ingevoerd. Dit wordt waarschijnlijk vier seizoenen later, in 2025. Op maandag zullen de teams stemmen over het voorstel, zo heeft RacingNews365 uit bronnen vernomen. In totaal zijn er 34 stemmen te verdelen (1 per team, 10 voor de FIA, 10 voor de commerciële rechtenhouder van de Formule 1 en 1 per motorleverancier). Van deze 34 stemmen moeten er volgens de regels minimaal 27 voor de verandering zijn, want anders gaat het niet door. De concurrenten van Red Bull hebben dus het lot van het team in handen. Als er acht stemmen tegen het voorstel zijn, dan gaat het niet door. In dat geval zou Red Bull noodgedwongen in zee moeten gaan met Renault, dat als motorleverancier met de minste klanten motoren moet leveren aan een team in nood. Naar verluidt is er ook een systeem bedacht om na 2022 ervoor te kunnen zorgen dat bepaalde motorleveranciers geen al te grote voorsprong hebben op hun concurrentie. Door de fuel flow van de verschillende motoren aan te passen kan er worden ingegrepen om de motoren naar elkaar toe te trekken mocht dat nodig zijn. Mercedes-teambaas Toto Wolff was in eerste instantie fel tegen zo'n Balance of Performance-achtig idee en noemde het funest voor de sport. Met medewerking van Dieter Rencken .

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'