Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Cruciale dag voor toekomst van de Formule 1

Vandaag wordt er met de nodige spanning toegeleefd naar de avond. De World Motor Sport Council, het hoogste orgaan van de FIA, stemt vandaag over de nieuwe, ingrijpende regels waarmee de Formule 1-teams eind vorige week al akkoord gingen.

Eind vorige week stemden de Formule 1-teams in met een aantal reglementswijzigingen waar al weken over wordt gesproken, waaronder het verlagen van de budgetlimiet voor 2021 van 175- naar 145 miljoen dollar. Ook het gegeven dat men in 2021 met dezelfde auto's zal rijden als dit jaar, vereist nog goedkeuring van de World Motor Sport Council. Ook de motorfabrikanten zullen een oog houden op het nieuws vanuit de FIA. In de concept-regels is opgenomen dat vanaf 2021 nog maar één motorupgrade per seizoen is toegestaan, om uiteindelijk in 2023 de ontwikkeling van de krachtbronnen zelfs volledig te bevriezen. Een nieuwe regel die men niet zomaar aan zag komen was de regel dat de teams in de toekomst meer of minder tijd door mogen brengen in de windtunnel, afhankelijk van de positie in het constructeurskampioenschap. Topteams worden in feite benadeeld door hun goede presteren, maar de teams gingen akkoord. Na het akkoord van de teams moet het hoogste orgaan van FIA,de World Motor Sport Council, ook altijd groen licht geven voor de nieuwe regels. Dit is vaker wel dan niet slechts een formaliteit. De verwachting is dan ook dat alle nieuwe voorstellen worden aangenomen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"