Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Cruciale dagen voor door Verstappen verfoeid Formule 1-idee: "Dit gaat crashes opleveren"

Vanaf volgend seizoen moet er het een en ander veranderen in de Formule 1 waar niet iedereen het mee eens is. Max Verstappen was een van de meest vocale coureurs tegen het idee. De komende dagen wordt duidelijk of het doorgezet gaat worden.

Deze dinsdag en woensdag wordt er door Pirelli getest op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Mercedes en Ferrari zijn achtergebleven om nieuwe banden uit te testen voor volgend jaar. Het grote verschil? Geen bandenwarmers. Het is een plan waar vele coureurs het niet mee eens zijn. Max Verstappen was niet blij nadat hij tijdens de vrije training in Mexico vorig jaar een eerste test uitvoerde. Toen was het nog niet eens zonder bandenwarmers, maar met lagere temperaturen van de bandenwarmers. "Hier kon ik niet van genieten. Ik denk dat we veel crashes gaan zien vergeleken met nu. Maar ja, het wordt lastig. Je bandenslijtage zal ook helemaal anders worden, omdat je in de eerste ronden (op nieuwe banden, red.) heel veel rond glijdt en je banden heel koud zijn." "De bandenspanning wordt dan torenhoog, waardoor de banden veel sneller slijten. Momenteel kan ik hier echt niet van genieten, maar veel coureurs hebben hetzelfde idee en daarom moeten we op zoek naar een oplossing."

Blijft het doel

Na commentaar van Verstappen werd een initieel plan, om in 2023 de temperatuur van de bandenwarmers te verlagen van 70 naar 50 graden, geschrapt. Het plan om vanaf 2024 helemaal zonder bandenwarmers te rijden, werd echter doorgezet. Wel met een slag om de arm, want in de reglementen staat dat per 31 juli de knoop moet worden doorgehakt. De komende twee maanden wordt er dan ook nog getest door Mercedes en Ferrari (dezer dagen in Barcelona) en Red Bull (na de GP van Groot-Brittannië op Silverstone). "Dit is heel belangrijk voor ons", vertelt Simone Berra van Pirelli aan onder meer RacingNews365 in Spanje. "We testen vele compounds, vele verschillende varianten. Het doel blijft om in 2024 geen bandenwarmers meer te hebben." Volgens Berra is er de laatste maanden al mooie vooruitgang geboekt. "We hebben een band nodig met een goede integriteit. We blijven dus nieuwe structuren ontwikkelen. Barcelona is een representatief circuit, met veel bochten die op hoge snelheid genomen worden." "We hebben na de tests in Bahrein eerder dit jaar al enkele interessante dingen opgedaan. Dat circuit is echter niet heel erg representatief voor alle andere circuits, dus we gaan hier in Spanje nieuwe structuren uitproberen, om te bevestigen dat we de goede kant op gaan." "Toen we in Bahrein testten hadden we al wat opties die goed werkten, meteen toen de coureurs de baan op gingen. We moeten nog steeds wat fine-tunen en dan doen we een nieuw voorstel", aldus de bandenman, die er vertrouwen in heeft dat de plannen door zullen gaan.

Viaplay
x
Max vs. Lewis F1-fans wijzen zeer verrassende schuldige aan bij clash tussen Verstappen en Hamilton