Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Daarom waren Schumachers jaren bij Mercedes niet succesvol

Waarom was de comeback van Michael Schumacher bij Mercedes tussen 2010 en 2012 niet succesvol? Was hij te oud? Was hij het kunstje verleerd? Volgens voormalig topontwerper John Barnard (McLaren, Benetton, Ferrari) was er iets anders aan de hand.

Met zeven WK-titels en 91 Grand Prix-overwinningen in de periode van 1991-2006 is Michael Schumacher de succesvolste coureur in de geschiedenis van de Formule 1. Zijn comeback bij Mercedes leverde echter niet het gedroomde succes op: In 58 races eindigde hij eenmaal op het podium (derde in Valencia 2012), behaalde een poleposition (Monaco 2012, maar na een gridstraf slechts P6) en een snelste raceronde (Hockenheim 2012). Een magere balans na drie seizoenen voor Schumachers doen. Voormalig topontwerper John Barnard (73 ) denk te weten waaraan het lag: de rijstijl van Schumi – en dan vooral zijn reactievermogen - was niet langer toereikend. "Mijn theorie is - en het is maar een theorie: Rosberg wilde, net als de meeste andere coureurs een auto met een stabiele achterkant", aldus Barnard in de podcast F1 Beyond the Grid . "Als dat het geval is kan onderstuur worden omzeild. Michael vond dat helemaal niets. Toen ze de auto daarna wat meer op Michels wensen hadden afgestemd was hij weliswaar sneller, maar nog steeds niet zo snel als Rosberg." "Ik weet het niet, maar ik denk dat Michaels rijstijl goed was toen hij jong was", meent Barnard te weten. "Daar had hij een fenomenaal reactievermogen. Maar naarmate hij wat ouder werd, is dat gaandeweg toch wat minder geworden."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'