Natuurlijk, men kwam goed uit het vorige seizoen. De laatste race in Abu Dhabi werd gewonnen, maar had Mercedes nu last van motorproblemen of niet? De winst was echter reden voor optimisme met het oog op het nieuwe seizoen, het seizoen dat op vrijdag met de eerste wintertestdag staat te beginnen. Max Verstappen zal de eerste dag voor zijn rekening nemen en die eerste dag is een belangrijke. Natuurlijk, hoe men zich verhoudt tot de concurrentie en met name tot Mercedes zullen we pas echt helemaal zeker weten tijdens het eerste Grand Prix-weekend op hetzelfde woestijncircuit in Bahrein. Of men echt voor de titel kan gaan, zal men op vrijdag nog niet weten. Echter, op het moment dat er iets fundamenteel mis is met de nieuwe bolide, zal men daar ongetwijfeld direct achter komen. In zekere zin is de eerste testdag er een van overleven. Als alles naar behoren werkt, kun je direct vooruitkijken. Heb je eerst tegenslagen te verwerken, dan loop je direct een achterstand op die met slechts drie testdagen nauwelijks valt in te lopen. In zeker zin valt er op vrijdag meer te verliezen dan te winnen. Er zal sowieso speciale aandacht zijn voor de RB16B van de Nederlander en diens teamgenoot Sergio Perez die op zaterdag in zal stappen. Want tijdens de shakedown deed het team er alles aan om de auto niet in beeld te krijgen. Krijgen we iets te zien dat men om logische redenen nog niet aan de concurrent wilde tonen? Tom Coronel denkt van wel, evenals meerdere gekende Formule 1-experts . Met wat voor revolutionaire auto Red Bull mogelijk ook ten tonele verschijnt, meters maken is het devies. Meters om direct alle systemen te checken en om belangrijke aerodynamische data te vergaren. Vorig jaar ging het daar mis toen bleek dat de gegevens op het circuit niet overeenkwamen met die uit de windtunnel en de simulatiemodellen. Als een team tijdens wintertests voor verrassingen komen te staan, is dat zelden goed nieuws. Hoe rustiger het team het heeft, hoe beter. Geen nieuws is goed nieuws.
Meest gelezen