12:00 donderdag Op weg naar het circuit, waarbij ik het grootste deel van mijn reis van 18 km van het hotel naar de mediaparkeerplaats moet opboksen tegen het verschrikkelijke verkeer en de verschrikkelijke rijomstandigheden. De route voert me parallel aan de 'corniche', een term afkomstig uit het Frans - meer bepaald drie wegen die de mediterrane kusten bij Nice omarmen. De Franse wegen worden echter omzoomd door enorme kliffen, en de oorspronkelijke term betekent 'weg op een richel'... De donderdag maakt niet langer deel uit van het officiële raceweekend, maar F1 is duidelijk vergeten om pasjeshouders daarover te informeren: de paddock is een bijenkorf van activiteiten, en niet alleen voor monteurs: Haas en Ferrari geven persconferenties en de traditionele welkomst-bbq begint om 18:00. Het is waar dat de race deel uitmaakt van een koppel met Bahrein en dat de mensen in Saoedi-Arabië weinig amusementsalternatieven hebben, maar zelfs als ik daar rekening mee houd, zie ik geen verschillen met de donderdagen vóór Covid-19. Vrijdag 12.00 uur Wat een verschil maakt een weekenddag: De basisreis duurt een derde korter en met minder gekken in de buurt voelt het onmetelijk veiliger, hoewel de meeste van de 40 minuten die op donderdag verloren zijn gegaan door gewijzigde verkeersroutes in de buurt van het circuit kwamen. Daarbij hielp het niet dat parkeerwachters ons op een gegeven moment de verkeerde kant op stuurden. Tot twee keer toe. 13:30 Grootste verandering in het nieuwe format: vier informele mediasessies voor coureurs in groepjes van vijf op vrijdag, in plaats van 10 sets van twee op donderdag zoals in 2020/2021 en open individuele teamsessies voor de gedrukte media. Wat is mijn voorkeur voor het format? Hoewel het handig is dat alle coureurs centraal bij elkaar zitten in plaats van dat we van team naar team moeten trekken, hebben we minder tijd voor directe vragen. Maar uiteindelijk bent u, onze lezer, de verliezer. Ik had gehoord dat Pierre Gasly in Bahrein een accubrand had gehad, wat hij bevestigt - en later ook bevestigd wordt als de FIA onthult dat de Fransman een nieuwe accu heeft ingeslagen. Pierre zegt dat alle veiligheidssystemen werkten zoals ontworpen, maar dergelijke branden zijn reden tot bezorgdheid omdat ze niet zo gemakkelijk te blussen zijn als brandstofbranden - en de F1 is van plan om het hybride aandeel in de aandrijving te verdrievoudigen vanaf 2026. 15:30 Lunch: zoals altijd in Bahrein zorgt de promotor voor een voortreffelijk menu, met catering die verzorgd wordt door een plaatselijk resort. Salades, zeevruchten, verschillende vleesgerechten en pasta's worden aangeboden, en de desserttafel is onovertroffen. Goed gevoed hoor ik dat Red Bull verschillende onderdelen van de power unit van Checo Perez heeft vervangen, zoals hier al beschreven . Ik praat mezelf ook bij met mensen van Mercedes, Alfa Romeo en Pirelli, die inmiddels allemaal reismoe zijn.
Nieuws over aanval komt hard binnen
17:00 Terwijl FP1 van start gaat, wordt bekend dat een lokaal Aramco-brandstofdepot is getroffen door raketten van de Jemenitische Houthi's. Hoewel er 15 km verderop rook en een oranje gloed te zien zijn, is de lokale bevolking niet verontrust en wordt mij verteld dat dergelijke aanvallen niet op zichzelf staan. Twee jaar geleden werd een raketaanval gelanceerd tijdens het Formule E-weekend en vorige week werd de luchthaven van Djedda gesloten na soortgelijke dreigingen. Begrijpelijkerwijs is er wijdverbreide nervositeit in de paddock, en het is duidelijk dat de F1-bazen iets moeten met de zorgen over de veiligheid. 19:00 Een vergadering van coureurs en teambazen wordt in het leven geroepen - we hielden de lezers al op de hoogte van de ontwikkelingen, dus we zullen dat niet allemaal herhalen, maar de meningen zijn duidelijk verdeeld: sommigen geloven dat de race moet worden afgelast, anderen dat een aanval op het circuit zeer onwaarschijnlijk is. Ondertussen cirkelen er helikopters rond: aan de ene kant reden tot bezorgdheid, maar aangezien zij een gemakkelijke prooi zijn, is het luchtruim misschien toch wel veilig... 20:00 FP2 is met 15 minuten uitgesteld vanwege de vergadering. Ik had een pitlane-vest gereserveerd voor de sessie, dus ik ga erheen om de voorbereidingen te bekijken. Terwijl ik ronddwaal, inhaleer ik een scherpe lucht en denk na over de situatie: Als de situatie escaleert, wordt de race dan afgelast? Kunnen ik (en mijn collega's) maandagochtend wel vertrekken na drie weken afwezig te zijn geweest van huis? En vertrekt de vracht van F1 op tijd naar Melbourne? Terwijl ik aan het malen ben, bots ik op een F1-bron die mijn analyse las van de 'perfecte logistieke storm' die één (of twee) Grands Prix ernstig zou kunnen verstoren. Hij vertelt me dat dergelijke angsten niet beperkt blijven tot luchtvracht alleen en dat een vracht is omgezet van zee- naar luchtvracht vanuit Singapore naar Melbourne na vertragingen bij de verzending. Wordt vervolgd. Ondanks de verontrustende situatie een paar kilometer verderop werken alle crews ijverig door hun VT2-routines, en ik verbaas me over de doelgerichtheid van de F1 - niets lijkt de sport van koers te doen veranderen; dus, de race zal waarschijnlijk doorgaan, wat er ook is gebeurd. 21:30 Mediasessies worden volop geannuleerd - zij het niet door FIA, zoals elders werd gemeld - is er weinig anders te doen dan te dineren en daarna af te wachten. F1 geeft een verklaring af dat de race doorgaat na veiligheidsgaranties van de Saoedische autoriteiten; ook wordt gezegd dat verschillende coureurs aansturen op afgelasting - communicatiemedewerkers van de teams benadrukken dat het niet om hun coureurs gaat. 01:00 We besluiten naar het hotel te gaan en daar te wachten - het mag dan weekend zijn, er mag dan een raketcrisis zijn die zichtbaar is vanaf de wegen rond het circuit, maar het verkeer is afschuwelijk, omdat de lokale bevolking naar huis terugkeert na een late vrijdagavond. Ironisch, is het niet?
Meest gelezen