35 deelnames, 83 etappezeges en 14 eindoverwinningen in de Dakar Rally. De erelijst van Stephane Peterhansel is bijzonder groot. De Fransman nam in 1988 voor het eerst deel, toen nog op een motor. Hij zou zes keer winnen namens Yamaha en stapte tien jaar later over op de auto's, om met Mitsubishi, Mini en Peugeot nog acht keer te winnen.
In januari 2024 gaat Peterhansel beginnen aan zijn 36ste Dakar Rally. De 58-jarige coureur neemt deel met Audi, dat met een revolutionaire elektrische bolide deelneemt aan de zwaarste rally ter wereld. Maar waarom krijgt Peterhansel nog steeds de spreekwoordelijke vlinders in zijn buik als de Dakar nadert? Hij legt het uit in een exclusief interview met RacingNews365.
"Daar zijn een paar redenen voor", vertelt Peterhansel. "Allereerst ben ik al vanaf mijn jonge jaren actief in de motorsport, dus ik houd van actie, adrenaline en snelheid. Dat is al zo sinds ik op mijn achtste voor het eerst op een motor reed. Maar het gaat niet alleen om adrenaline. Het is ook de vraag waar we de race rijden, want we hebben veel geluk dat we de mooiste landschappen mogen betreden. De woestijn is een fantastische plek met een speciale atmosfeer. De motorsport en de landschappen geven me veel plezier en passie. Ik houd van dit werk. Er is geen beter werk voor mij."
Anderen bekeken ook:
Peterhansel stapte vanwege de veiligheid over naar de auto's
Peterhansel begon zijn Dakar-carrière dus op de motor, maar stapte na ongeveer tien jaar over op de auto's. De Fransman legt uit hoe hij tot dat besluit kwam. "Toen ik stopte met de motor, had ik veel geluk. Ik heb geen groot incident meegemaakt. Vanaf mijn eerste Dakar op de motor, had ik al door dat het heel gevaarlijk was. En ik probeer altijd veilig te zijn, dus na tien deelnames en zes zeges vond ik het tijd voor verandering. Ik wilde geen risico's meer nemen op de motor."
"Verder ben je altijd alleen als motorcoureur, dus je deelt nooit de emoties met een ander. Als je verdwaalde, was dat best eng omdat je alleen rondreed. Bovendien vierde je een etappezege dus ook alleen. Het werd niet saai, maar het was wel zwaar om altijd in je eentje duizenden kilometers te rijden. Ik wilde de emoties met een navigator delen en was altijd al gefascineerd door auto's. Mijn vader was een rallycoureur en daarom vond ik een racewagen heel interessant."
Dat betekent uiteraard niet dat Peterhansel zijn passie voor motoren is verloren. "Ik rijd niet meer zoveel als vroeger, maar het is nog steeds een grote passie van mij. Ik werk kleine endurowedstrijden af op de motor. Ik begon in enduro voor ik Dakar reed en doe het nu voor het plezier. Mijn navigator en ik hebben bijvoorbeeld drie maanden geleden, tijdens een test met Audi in Marokko, driehonderd kilometer door de woestijn gereden op een motor."
Overwoog de Fransman ooit om in een truck te stappen en de trilogie te voltooien? "Ik heb het weleens overwogen. Tien jaar geleden hebben we met Gerard de Rooy getest in Zuid-Frankrijk. Ik vond het interessant, maar als ik kan kiezen tussen een fabrieksauto en een truck, geef ik de voorkeur aan een topauto. Ik heb veel geluk gehad, want ik kan al twintig jaar in de beste auto's rijden. Dat begon met Mitsubishi en Mini en nu geldt dat ook voor Audi. Als je die kans krijgt, denk ik dat je die moet pakken."
Wat het mooiste moment uit zijn lange carrière is? "De eerste overwinning op de motor, want het was een droom om deze rally te rijden en om te winnen... Dat was een van de mooiste dagen uit mijn leven."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!