Zowel het Mercedes- als het Racing Point-team verbaasden de Formule 1-wereld tijdens de eerste testweek. Mercedes introduceerde het DAS-systeem, terwijl Racing Point aan kwam zetten met een ware kopie van de Mercedes W10, omgedoopt tot de Racing Point RP20. Ook bij Andrew Green, technisch directeur van Racing Point, viel het DAS-systeem op, maar de Brit sluit uit dat zijn roze equipe ook het nieuwe systeem van Mercedes zal kopiëren: "Geen enkele kans dat dat gaat gebeuren", zo zegt hij stellig. "Dan zouden we waarschijnlijk een nieuw chassis moeten bouwen, terwijl de nieuwe regels voor 2021 een dergelijk systeem verbieden", zo legt Green uit, alvorens hij toegeeft de voordelen van het DAS-systeem wel te zien. "Op sommige circuits zal het systeem weinig verschil maken, maar op andere circuits kan Mercedes misschien tot wel enkele tienden van seconden winnen per ronde! Racing Point heeft wel ongeveer een idee wat de voordelen zijn, maar we hebben nog geen uitgebreide simulaties gedaan om te zien wat het nieuwe systeem op zou leveren." Of Mercedes in Melbourne het DAS-systeem ook daadwerkelijk zal gebruiken, is nog onduidelijk. De twee coureurs zitten in ieder geval nog niet op één lijn. Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.
Meest gelezen