Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Updates helpen gefrustreerde Verstappen voorlopig niet verder

Updates moesten Max Verstappen weer een stapje dichterbij McLaren brengen vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna. Tijdens de vrije trainingen bleef de gewenste stap nog uit, zo blijkt uit de data.

Verstappen Imola
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Na de Grand Prix van Miami was wel duidelijk dat er snel iets moest gebeuren bij de concurrentie van McLaren. Oscar Piastri en Lando Norris reden Red Bull en Mercedes op een hoop, aangezien George Russell en Max Verstappen meer dan 35 seconden moesten toegeven tijdens de race. Red Bull vestigde haar hoop op Imola en Spanje, waar de reglementen voor flexibele voorvleugels worden aangepast door de FIA. In twee stappen moest het gat met McLaren gedicht gaan worden.

De updates voor de Grand Prix van Emilia-Romagna waren de eerste stap in het proces. Red Bull beschikt over een nieuwe vormgeving van de sidepods en wijzigingen aan de vloer en engine cover. Zo moet er meer aerodynamische efficiëntie gevonden worden én de bandenslijtage afnemen. Dat is immers waar McLaren het verschil mee maakt.

De vrijdag in Imola verliep echter totaal niet naar wens voor Max Verstappen en Red Bull. Vanaf de eerste seconde klaagde Verstappen over het gedrag van de RB21, waarna hij het achtereenvolgens met de zevende en vijfde plaats moest doen. Een klap op het stuur tekende de dag van de wereldkampioen: de updates hielpen hem voorlopig nog niet verder. Verstappen was naar eigen zeggen aan het driften.

Het leidde na afloop ook tot een pijnlijke conclusie van Verstappen. "We hebben het geprobeerd, maar zijn overall gezien niet snel genoeg op dit moment. De kwalificatie wordt belangrijk. We zullen een betere balans in de bochten moeten hebben om sneller te gaan, ook in de longruns. Ik werd ingehaald door een McLaren. Dat zegt genoeg. Ze rijden weg."

Snelheid

In de data is hetzelfde beeld zichtbaar. Tijdens de representatieve tweede vrije training gaf Verstappen meer dan vier tienden toe op de beide McLarens, met Piastri voorop. En in vergelijking met Piastri en de Ferrari van Charles Leclerc, is Verstappen alleen sneller in de chicane (bocht 14 en 15) en de laatste bocht. Verder wordt hij grotendeels afgetroefd door McLaren én Ferrari, dat toch nog meer leek te worstelen dan Red Bull. Dat biedt weinig hoop.

Opvallend genoeg staat Red Bull alleen in de bovenste regionen als het op topsnelheid aankomt. Yuki Tsunoda noteerde een topsnelheid van 334 kilometer per uur, terwijl Verstappen daar vlak achter staat. Natuurlijk is er een lang recht stuk op het circuit van Imola, maar downforce is toch wel een stuk belangrijker. Als je dat kan combineren, heb je het ideale pakket, maar Red Bull levert in de bochten juist in. Verstappen reed erg agressief over de kerbs in de chicane en pakte zo tijd, verder ging het niet geweldig.

Red Bull heeft over één ronde dan ook nog werk te doen richting de kwalificatie. Inhalen is haast onmogelijk op het krappe circuit, dus Verstappen en Red Bull kunnen met een goede kwalificatie veel winnen. De snelheid om voor poleposition te strijden, ontbrak echter nog. Dat Pirelli voor het eerst de zachte C6 heeft ingezet, zal Red Bull ook niet helpen.

Bekijk hieronder de data van de kwalificatiesimulaties. De tekst gaat daarna verder.

Longruns

Ook in de longruns gaf Verstappen veel toe op de McLarens. Mogelijk is de verzachtende omstandigheid dat Helmut Marko toegaf dat Red Bull met meer brandstof reed dan de concurrentie, maar het gemiddelde verschil was met zes tienden groot te noemen. Belangrijker nog is dat de banden van Verstappen weer sneller lijken af te takelen dan bij McLaren, al moest hij ook Franco Colapinto passeren op het circuit. Daarom zijn de rondetijden een tikkeltje vertekenend.

Al met al lijkt Red Bull dus nog geen grote stap te hebben gezet met de nieuwe updates. In het verleden heeft het team uit Milton Keynes echter vaak aangetoond dat ze richting zaterdag het tij kunnen keren. Vorig jaar leek het ook op niets uit te draaien tijdens de vrije trainingen in Imola, maar stond Verstappen een dag later op pole én pakte hij de zege. Dat is nu ook nodig om McLaren uit te dagen. Voorlopig lijkt dat scenario echter niet voor de hand te liggen.

Bekijk hieronder de data van de longruns!

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
Imola Uitslag tweede vrije training Formule 1 GP Emilia-Romagna