Max Verstappen moest de Grand Prix van Emilia-Romagna aanvangen vanaf P2, met Oscar Piastri schuin voor zich. Op het zeer smalle circuit van Imola was het van tevoren al duidelijk dat het niet makkelijk zou zijn om in te halen en daarom was de start van de race ontzettend belangrijk. Dat pakte voor Verstappen niet helemaal goed uit, want hij zei zelf ook al dat hij niet de beste start van het veld had. Dat blijkt ook uit de data.
Zijn reactietijd van 0 naar 100 kilometer per uur was op zijn zachtst gezegd al niet heel goed, maar van 0 naar 200 kilometer per uur was Verstappen zelfs één van de langzaamste coureurs van het hele veld. Isack Hadjar deed het op dat gebied nog slechter, terwijl het voor Verstappen eigenlijk een geluk bij een ongeluk was dat Piastri zich in hetzelfde schuitje bevond. Hij overlegt namelijk precies dezelfde cijfers als de viervoudig wereldkampioen, waardoor Verstappen nog in de buurt kon blijven.
Dat deerde Verstappen echter niet, want hij haalde de McLaren-coureur in bocht twee alsnog via de buitenkant in, waardoor hij de leiding in de race overnam. Als we dan de rondetijden erbij pakken, blijkt dat de snelheid van Verstappen prima was ten opzichte van de McLarens. In bepaalde gedeeltes van de eerste stint was hij zelfs de snelste man, wat de burger moed zal geven.
Verstappen werd natuurlijk ook geholpen door de ietwat vreemde strategie van Oscar Piastri, die vroeg naar binnen ging, en door het feit dat Lando Norris een tijdje vast kwam te zitten achter George Russell, waardoor hij verder uit kon lopen. De virtual safety car, die op de baan kwam vanwege het uitvallen van Esteban Ocon, was al helemaal een kolfje naar zijn hand, want daardoor kon hij opnieuw kostbare seconden winnen ten opzichte van Norris en Piastri.
De tekst loopt verder onder de afbeeldingen.
Snelste van het veld
Het toont ook maar weer aan dat Red Bull er als geheel beter in lijkt te zitten. De strategische calls waren er op het juiste moment en de pitstops werden bij Red Bull het beste uitgevoerd, terwijl dat bij McLaren juist één van de zwakke punten was in Imola. Daar waar Red Bull als enige team een gemiddelde pitstoptijd van onder de 30 seconden neer kon zetten, moest grote concurrent McLaren het in dat opzicht doen met slechts de zevende positie overall.
De updates op de Red Bull RB21 lijken echt te werken, ook als we kijken naar de racepace zelf. Verstappen zit daarbij in dezelfde range als de McLarens, wat absoluut een positief signaal is. Uiteindelijk was de Red Bull-coureur zelfs de snelste van het hele veld, met Norris er gemiddeld een kleine twee tienden achter en Piastri zelfs ruim twee tienden. Verstappen kon de boel natuurlijk controleren aan de leiding van de race, wat hem ook heeft geholpen.
Ook Helmut Marko ziet dat het de goede kant op gaat bij Red Bull en Verstappen. "We hebben eigenlijk een jaar lang rondjes gedraaid en geen vooruitgang geboekt. We hadden altijd onderstuur en weinig balans. En het was voor de eerste keer, bij deze race, dat de auto weer zo (zoals vroeger, red.) was. Hij zei: 'Ik ben gelukkig, ik ben blij'. Dat zie je en dat is natuurlijk een belangrijke voorwaarde voor hem", aldus Marko bij Sky DE.
Al was het meest indrukwekkende misschien wel de fase na de laatste safety car. De Nederlander kende een zeer goede herstart en reed Piastri meteen los, waarna de twee McLarens met elkaar in gevecht gingen. Verstappen versnelde echter en sloeg zodoende al het gat. Dat de viervoudig wereldkampioen daartoe in staat is, toont aan dat het echt de goede kant op gaat met Red Bull. Er zijn natuurlijk de nodige redenen aan te wijzen waarom het, met een beetje geluk, de kant van Verstappen en Red Bull op viel, maar de data laten ook zien dat de Oostenrijkse renstal echt wat gevonden heeft. En met Verstappen achter het stuur heb je dan nog een extra troef in handen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!