De Grand Prix van Bahrein legde werkelijk waar alle problemen van Red Bull bloot. Max Verstappen werd het gehele weekend gehinderd door problemen met de banden, remmen, balans en pitstops. De zesde plaats en heel wat alarmbellen waren het gevolg, want hoe gaat Red Bull het tij keren? Een update aan de vloer, sidepods en beam wing moest in ieder geval wat soelaas bieden in Saoedi Arabië.
En na de vrijdag lijkt het er ook echt op dat Red Bull het een stuk beter voor elkaar heeft. Verstappen eindigde in de eerste vrije training nog op de negende plaats, maar stond er later aardig bij. De Nederlander pakte de derde plaats tijdens de tweede oefensessie en hoefde 'maar' een kleine drie tienden toe te geven op de oppermachtige McLarens. Lando Norris was de snelste coureur.
Uit de data blijkt duidelijk waar Verstappen zijn tijd op Norris verliest. De 27-jarige Nederlander gaat een stuk minder hard door de langzame bochten, zoals bijvoorbeeld bocht 27 voor start/finish. Op de rechte stukken pakt hij dan weer wat terug, wat erop duidt dat Red Bull wederom met minder downforce rijdt dan McLaren. Dat beeld komt eigenlijk al het hele seizoen naar voren.
Het feit dat Verstappen best of the rest was en de Ferrari's en Mercedessen aftroefde, laat wel zien dat Red Bull zich herpakt in Jeddah. Over één ronde ziet de wereld er een stuk rooskleuriger uit, zeker als je het vergelijkt met Bahrein. Het razendsnelle stratencircuit lijkt Red Bull beter te liggen en Helmut Marko durfde zelfs van de 'beste vrijdag in hele lange tijd' te spreken.
Bekijk hieronder de data van de snelste rondjes in de tweede vrije training. De tekst gaat daarna verder.
Longrun
Dat het beter gaat, betekent natuurlijk niet dat er geen werk aan de winkel is voor Red Bull. In de longruns kwam de achilleshiel van de RB21 namelijk wel weer naar voren. Verstappen kampte met oververhitting van het Pirelli-rubber, waardoor zijn rondetijden zeker in de tweede training snel omhoog schoten. De crash van Yuki Tsunoda leidde ertoe dat er weinig representatieve longruns werden afgewerkt, maar ook tijdens de eerste oefensessie ging het qua snelheid niet geweldig bij Verstappen.
Red Bull durfde dan ook wel toe te geven dat op dat vlak nog veel vooruitgang moet worden geboekt richting de race. Het asfalt in Saoedi-Arabië is veel minder ruw dan in Bahrein, dus er kan normaal gesproken zeker een manier gevonden worden om de bandenslijtage in te perken. Wel is de kans klein dat het genoeg is om McLaren op pure snelheid uit te dagen. Dat team steekt er ook in Jeddah weer bovenuit.
Toch heeft Red Bull genoeg aanknopingspunten om een goed resultaat te boeken. Het team richt haar pijlen op Miami en Imola met nieuwe updates, dus schadebeperking zou al een overwinning op zich zijn. Met de krachtsverhoudingen op vrijdag lijkt Verstappen voor het podium te kunnen vechten áls er stappen worden gezet op het gebied van bandenslijtage. Anders gaat hij een zware Grand Prix tegemoet.
Bekijk hieronder de (beperkte) data van de longrun uit de eerste vrije training!
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!