Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Verstappen en Red Bull komen grote achterstand pijnlijk onder ogen

Een nieuwe vloer moest Red Bull helpen in de jacht op McLaren, maar een blik op de data laat zien dat de achterstand in Miami alleen maar is opgelopen. De kale feiten zijn al pijnlijk, een diepere duik in de data laat dat des te meer zien.

Verstappen Miami
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Over één rondje kunnen Max Verstappen en Red Bull Racing het McLaren wel lastig maken, maar over een gehele race is dat niet het geval. Die pijnlijke conclusie kunnen we wel trekken na de Formule 1 Grand Prix van Miami. Verstappen pakte op knappe wijze poleposition, maar moest in de race een kleine veertig seconden toegeven op winnaar Oscar Piastri.

Natuurlijk, de McLarens konden een pitstop maken onder de virtual safety car en wisten de marge daardoor te vergroten, maar eerder in de race ging het ook al de verkeerde kant op voor Verstappen. Daar waar hij in de vroege openingsfase Piastri nog buiten de DRS kon houden, was dat vrij snel afgelopen. Verstappen vocht hard met zowel de Australiër als zijn teamgenoot Lando Norris, maar kon dat niet volhouden. Het welbekende bandenvoordeel van McLaren leek opnieuw een belangrijke rol te spelen.

Dat Verstappen het tempo van Piastri kon matchen in de absolute beginfase, blijkt wel uit de onderstaande grafiek. Maar Verstappen kon dat tempo niet volhouden, waardoor de McLaren-coureur de aansluiting weer kon vinden. Op het moment dat Piastri voorbigaat aan Verstappen, zien we ook gelijk dat de rondetijden van de Nederlander oplopen. Bovendien kwam de viervoudig wereldkampioen in een gevecht terecht met Norris, wat ook niet hielp.

Piastri kon uitlopen en de zege zodoende veiligstellen, terwijl ook Norris weg wist te lopen van Verstappen, op het moment dat hij ook voorbij was aan de Nederlander. Het pijnlijke voor eigenlijk het hele veld is dat McLaren op bepaalde momenten één seconde per ronde sneller was. Een hele bittere pil om te slikken, wat toch grotendeels aan de bandenslijtage lijkt te liggen. En dat werkt twee kanten op: bij McLaren hebben ze dat heel goed voor elkaar, terwijl de concurrentie nog naar het ei van Columbus zoekt.

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Bandenslijtage

Na de verschillende virtual safety cars waren de McLarens nog steeds sneller dan de concurrentie, maar was het gat iets minder groot. Het verschil was echter al gemaakt én Piastri had een gat dat groot genoeg was om relatief eenvoudig naar de zege te cruisen. Al was Norris slechts negen honderdsten van een seconde langzamer, als we kijken naar het gemiddelde gat ten opzichte van Piastri.

De concurrentie komt op dat gebied echter van een koude kermis thuis. Verstappen komt dan nog het dichtst in de buurt van de Australiër, maar moet maar liefst zes tienden (!) toegeven. Dat is een levensgroot gat. Daarachter zijn de verschillen tussen de overige topteams niet heel groot, maar McLaren was in alles de dominante factor in Miami.

Red Bull-adviseur Helmut Marko krijgt zodoende gelijk, want hij stelde vlak na de race al het volgende bij Autosport. "We zagen toen ze (McLaren, red.) voluit reden dat we zeven tienden van een seconde achter lagen. We hebben voor het eerst de echte snelheid van McLaren gezien. Wij moeten meteen performance vinden, maar het is deprimerend hoe snel de McLarens echt zijn." Daar voegde hij bij Sky DE het volgende aan toe. "McLaren was gewoon superieur. Zij zijn sterker op de rechte stukken en hun bandenslijtage is ook minder."

Het zijn pijnlijke conclusies voor Red Bull, dat ook in Bahrein tegen een grote achterstand aan keek. Toen was het verschil van Verstappen met Piastri ruim 34 seconden. Misschien nog wel de meest wrange constatering voor de Oostenrijkse renstal komt vanuit het kamp van McLaren. "Ik ben een beetje verbaasd dat het gat dat we hadden, zo groot is. Ik dacht dat we een voordeel zouden kunnen hebben vanuit het oogpunt van bandenmanagement, maar ik had niet gedacht dat dat voordeel tot zo'n groot gat zou leiden gedurende de race." Was getekend, McLaren-teambaas Andrea Stella.

Praat mee!

x
Russell Mercedes geeft gezondheidsupdate over Russell