Soms gaat werkelijk alles fout tijdens een Grand Prix-weekend in de Formule 1. Bij Max Verstappen en Red Bull was dat het geval in Bahrein. Dat begon op vrijdag, toen Verstappen direct klaagde over de balans en weinig hoop koesterde voor het restant van het weekend. Tijdens de kwalificatie gaf de Nederlander inderdaad meer dan een halve seconde toe op polesitter Oscar Piastri, waarna de race nog dramatischer zou verlopen.
Want ga maar na, Verstappen kampte met balansproblemen en hoge bandenslijtage, terwijl de pitstops ook nog eens in de soep liepen. De zesde plaats - met meer dan een halve minuut achterstand op Piastri - was uiteindelijk het hoogst haalbare. Logischerwijs gingen dan ook alle alarmbellen af bij Red Bull. Of zoals Helmut Marko zei: "Momenteel zijn we het vierde team."
Maar hoe groot was de achterstand van Verstappen nu echt in de race? Uit de data blijkt wel dat Red Bull voor een gigantische opdracht staat om het gat te dichten met de concurrentie. Bahrein leverde een representatief beeld op van de krachtsverhoudingen, mede omdat het zondagavond aardig afkoelde en de teams van tevoren al over veel informatie beschikten. De wintertests werden immers ook op het circuit gehouden, met de kanttekening dat het toen veel kouder was.
Het eindoordeel is helder: Verstappen komt gemiddeld negen tienden per ronde tekort ten opzichte van Piastri, een eeuwigheid in de Formule 1. Nu kwam de McLaren-coureur akelig dominant voor de dag, maar ook het gat naar George Russell en Charles Leclerc is verontrustend voor Verstappen. Het feit dat de wereldkampioen zo'n beetje vier tot vijf tienden per ronde toegeeft op de snelste Mercedes en Ferrari, laat duidelijk zien dat Red Bull met grote problemen kampt.
Bekijk hieronder de racepace van de Grand Prix van Bahrein. De tekst gaat daarna verder.
Verklaring
Het grote verschil is in dit geval wel deels te verklaren. Verstappen reed na zijn eerste pitstop op de harde band, maar was niet vooruit te branden. Het C1-rubber reageerde totaal niet zoals Red Bull had verwacht, waardoor Verstappen hier en daar rondetijden in de 1:40 reed. Ter vergelijking, Piastri hield tegelijkertijd zijn rondetijden makkelijk in de 1:37 op de mediums. Een verschil van twee a drie seconden, dus...
Zodra Verstappen na 26 rondjes zijn harde banden inwisselde voor de mediums, ging het inderdaad wel een stukje beter. De coureur wist zich vanaf de laatste plaats nog op te werken naar P6, al reed hij op dat moment hetzelfde tempo als de worstelende Ferrari's, die in de slotfase verrassend genoeg op harde Pirelli's naar buiten werden gestuurd. Verstappen kon McLaren en Russell in de verste verte niet bijhouden na de safety car, veroorzaakt door rommel op de baan.
Red Bull had tot de race niet op harde banden gereden, dus mogelijk gaat het om een eenmalige samenloop van omstandigheden. Toch ziet het er echt dramatisch uit voor het team uit Milton Keynes. Als je de data, rem- en balansproblemen én pitstopfouten bij elkaar optelt, kan je niet anders dan de conclusie trekken dat Red Bull de zaakjes totaal niet op orde heeft. Verstappen verbloemt veel met zijn kwaliteiten, maar de Grand Prix van Bahrein bevestigde het beeld dat Red Bull in normale omstandigheden een enorme achterstand heeft op met name McLaren en Mercedes.
Dat de prestaties afhankelijk zijn van het circuit, zal Red Bull nog een sprankje hoop geven.. Een week geleden triomfeerde Verstappen nog in Japan, omdat Red Bull het juiste window vond voor de koelere omstandigheden op Suzuka. Het kan dan ook zomaar zijn dat Verstappen er op het stratencircuit in Saoedi-Arabië er weer iets beter bij staat. Dat neemt echter niet weg dat Red Bull op deze manier niet voor de titel kan strijden. Zoals ook in Japan al werd gezegd, over 24 races is dit verschil met McLaren niet vol te houden. Er moeten snel updates volgen.
Bekijk hieronder de verschillende stints in Bahrein!
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull kwamen niet in de buurt van de zege in Bahrein. Het leidde tot frustraties én angst, iets wat Rudy van Buren, Joris Mosterdijk en Jan van der Burgt uitgebreid bespreken in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!