Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Zo deed Verstappen tóch weer het onmogelijke in Miami

Max Verstappen kreeg het weer voor elkaar om de teleurstelling van de sprintrace om te zetten in pure euforie door het pakken van de poleposition voor de hoofdrace van de GP van Miami. Waarom lukte op zaterdagmiddag wel wat in de sprintkwalificatie niet lukte?

Verstappen Miami
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het hele weekend al zien we dat de verschillen in de top uiterst klein zijn. McLaren meldt zich natúúrlijk van voren, evenals Max Verstappen, met dit weekend ook Kimi Antonelli als vreemde, maar sensationele eend in de bijt.

Verstappen wist van vrijdag (sprintkwalificatie) een achterstand van tweeënhalf tienden om te buigen naar een voorsprong van zes honderdsten. Soms is zoiets geen hogere wiskunde en niet zelden valt zoiets simpelweg te verklaren door het feit dat het rondje nu eenmaal een stuk beter was, maar in dit geval zien we toch enkele opmerkelijkheden als we naar de data kijken.

Hieronder leggen we steeds de data van de zaterdag naast die van de vrijdag (swipe om de verschillen te bekijken). Waar Verstappen op vrijdag enkel in de bochten 4 t/m 8 het snelst was, drukt hij nu zijn stempel op het volledige rondje. Waren op vrijdag de lange rechte stukken nog de achilleshiel, nu spreekt hij daar ook een aardig woordje mee.

Laat remmen

Toch heeft bovenstaande niet per se te maken met de topsnelheid van de Red Bull. Ja, ze hebben daar wel iets teruggevonden relatief aan Lando Norris en Kimi Antonelli, maar het lijntje van Verstappen (grafiek hieronder) blijft over het grootste deel van het rechte stuk net onder die van de concurrenten hangen. Opnieuw hebben we de vrijdag naast de zaterdag gehouden.

Wie naar de track map hierboven kijkt, ziet ook dat Verstappen het vooral aan het einde van de rechte stukken wint, met inbegrip van de remzones. De grafiek hieronder onderschrijft dat. Verstappen kan bij de zware remzones steeds aanzienlijk later remmen, waardoor hij het beetje snelheidsverlies in één klap weer compenseert. Kijk hieronder vooral ook naar 'throttle', wat natuurlijk nauw samenhangt met de snelheid. Steeds weet Verstappen net wat later te remmen. Ja, hij gaat ook fractioneel later weer op het gas, maar over de hele bocht genomen doet hij daarmee niet onder voor zijn concurrenten.

Meer vertrouwen

Natuurlijk, de ronde van Max Verstappen was fenomenaal en dat is altijd een factor die meegewogen moet worden in de prestatie die hij heeft neergezet. Maar bovenstaande toont ook aan dat Red Bull iets heeft gevonden wat de RB21 welwillender maakt. Iets waarmee de sterke punten van de vrijdag - bocht 4 t/m 8 zijn nog steeds zijn domein - zijn behouden, maar waarmee Verstappen tevens meer vertrouwen heeft gekregen om de bochten meer aan te vallen. Verstappen gaf zelf ook aan dat men dingen had verbeterd, zonder dat nader toe te lichten.

Een knappe prestatie van Red Bull, zeker als je nagaat dat het een sprintweekend betreft en je voor wat betreft aanpassingen aan de auto afhankelijk bent van hele beperkte data. In het geval van Red Bull weten we dat niet zelden de simulatorcoureur in Milton Keynes, samen met de data-engineers aldaar, een belangrijk aandeel heeft in die bepalende wijzigingen van vrijdag op zaterdag.

Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
Startopstelling Formule 1 GP Miami 2025