Dit jaar zien we totaal nieuwe bolides in de Formule 1, maar ook de banden zijn zo goed als helemaal nieuw. Pirelli maakte de switch naar de 18 inch banden. Die switch, in combinatie met de nieuwe F1-bolides, zorgde er voor dat de coureurs weer met nieuwe karakteristieken rekening moesten houden. Dat ging echter gepaard met onderstuur, zoals Pirelli-baas Mario Isola eerder dit jaar uitlegde. Dat kwam volgens hem doordat de achterbanden dit jaar sterker zijn dan de voorbanden, waardoor er te veel wordt gevraagd van de voorbanden. "Daarom klagen de coureurs met name in de langzame bochten over onderstuur", zo liet de Italiaan weten. Bij de ontwikkeling van de huidige banden, die vorig jaar uitvoerig werden getest op demo-bolides, werd dat over het hoofd gezien. "Helaas waren deze effecten vorig jaar niet zichtbaar, omdat de demoauto's een ander aeropakket hadden waardoor de balans van de auto's anders was. Met de nieuwe auto's doen de banden het goed in snelle gedeeltes, maar bij langzame bochten kamp je met onderstuur."
Verstappen geen fan van onderstuur
Die onderstuur is juist iets waar Max Verstappen persoonlijk niet blij van wordt. Zeker aan het begin van het Formule 1-seizoen was het iets waar de Nederlander regelmatig over klaagde. "Ik had geen goede grip en ook in de snelle bochten had ik geen balans. Ik kon niet aanvallen en had onderstuur en dat is iets dat je in dit soort bochten niet wilt", riep Verstappen bijvoorbeeld eerder dit jaar na de kwalificatie in Saoedi-Arabië. Max moest toegeven dat hij zijn rijstijl aan had moeten passen op weg naar 2022. "De banden zien er compleet anders uit met 18 inch-velgen. De banden reageren ook anders en daar zal ik mijn rijstijl op moeten aanpassen", zo vertelde hij in aanloop naar het nieuwe seizoen. Behalve de banden van Pirelli was ook de Red Bull RB18 gevoelig voor onderstuur, onder meer vanwege het overgewicht van de wagen. De afgelopen maanden zijn die problemen al grotendeels opgelost en door de nieuwe banden voor volgend jaar zal de auto ongetwijfeld alleen maar meer passen bij de inmiddels tweevoudig Formule 1-kampioen, die de voorkeur geeft aan overstuur.
Nieuwe banden moeten probleem oplossen
De nieuwe banden voor volgend jaar moeten aan onderstuur een einde te maken. Ten minste, onderstuur veroorzaakt door de banden. Aankomend weekend wordt er in Texas een tweede vrije training afgewerkt die anderhalf uur lang duurt, zodat de nieuwe Pirelli-banden kunnen worden getest. Alle twintig coureurs zullen nieuwe banden uittesten, maar niet iedereen krijgt dezelfde testbanden. Alleen Pirelli zelf weet precies wie welke testbanden krijgt, waardoor geen enkel team er een voordeel uit kan halen op weg naar het volgende Formule 1-seizoen. Isola is het team dankbaar, vertelt hij aan onder meer RacingNews365 . "Iedereen is onderling aan het strijden en toch is iedereen het er over eens geworden om de tweede training op te offeren voor de bandentest in aanloop naar volgend jaar." "We zijn tevreden met het product dat we nu hebben, maar het is belangrijk om een nog competitiever product te produceren voor 2023, een nog beter product dan dit jaar. De teams ontwikkelen verder, dus de performance van de auto's wordt beter." "We moeten onderstuur tegengaan, dus de banden verder finetunen. Om zeker te weten dat we de goede richting op gaan, willen we graag op het circuit bevestiging van onze progressie hebben", aldus de Italiaan.
Meest gelezen