Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Aston Martin

De werking van Aston Martin's verbeterde vloer onthuld

Aston Martin bracht voor de Grand Prix van Japan een verbeterde vloer mee in een poging om winst te boeken met de AMR24. Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, werpt een blik op deze updates.

Alonso
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Zak Mauger

Aston Martin was het enige team, op Red Bull na, dat afgelopen weekend uitgebreide upgrades introduceerde tijdens de Grand Prix van Japan. Bij het team uit Silverstone richtte de inspanningen van de aerodynamische afdeling zich op een zichtbare evolutie van de sidepods en het uitstekende deel van de vloer. Naast deze updates beschikte de AMR24 ook andere micro-aerodynamische updates.

De nieuwe sidepods van de AMR24 hebben een bovenprofiel dat wordt gekenmerkt door een diepe diagonale uitwaaiering, die onmiskenbaar lijkt op hetzelfde profiel dat twee jaar geleden voor het eerst te zien was bij Red Bull op de RB18 en vorig jaar ook op de uiterst succesvolle RB19.

Het doel van deze diepe uitwaaiering is om downwash te genereren, een neerwaartse afwijking van een deel van de luchtstroom dat de bovenkant van de sidepods raakt. Op deze manier probeerden de aerodynamici van Aston Martin de stroming die door het onderste deel loopt, richting de achteras, te versterken ten gunste van een grotere aerodynamische druk.

De verbeterde vloer

Aan deze wijziging is een evolutie van de uitstekende rand van de vloer gekoppeld, met verticale geleiders die lucht naar buiten leiden om effectief een soort verticale draaikolken van lucht te creëren die de vloer aan weerszijden afdichten en zo de turbulentie weghouden die wordt gegenereerd door de rotatie van de voorwielen van de auto.

Daarnaast wordt zelfs het achterste deel van de vloer voor de wielen nu gekenmerkt door een diagonale sleuf in plaats van de loodrechte snede die in de vorige versie zat. Dit dient niet alleen om de effectiviteit van de afdichting van de luchtdruk in dit gebied te vergroten, maar ook om de prestaties van het achterste deel van de vloer ter hoogte van de hals van de diffuser te maximaliseren.

Het is belangrijk om op te merken dat Fernando Alonso het nieuwe pakket als positief ervaart, omdat het zorgt voor een betere balans en voorspelbaarheid van de reacties van de auto. De AMR24 van de Spanjaard bleek ook behoorlijk snel en precies in richtingsveranderingen, zoals te zien was in de eerste sector van het circuit van Suzuka.

De indruk die naar voren kwam over de algehele effectiviteit van het geïntroduceerde evolutionaire pakket was positief, hoewel de AMR24 op het gebied van prestaties en vooral racetempo nog steeds lijdt onder enkele zwakke punten, vooral in vergelijking met de McLaren MCL38 van Lando Norris en Oscar Piastri.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Monaco! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na mislukte kwalificatie Verstappen in Monaco