Paul Monaghan (18 oktober 1967) is al sinds het prille begin van het team bij Red Bull Racing in dienst, aanvankelijk als prominent lid van het race- en testontwikkelingsteam, maar later als hoofd van de afdeling autotechniek. Hij brengt in zijn huidige functie veel tijd in de fabriek door om aan de ontwikkeling van de auto te werken.
Maar meerdere keren per jaar duikt hij ook zeker op bij Grands Prix-weekends. De inmiddels 53-jarige Engelsman staat te boek als een van de meest ervaren en meest deskundige engineers in de paddock. Met ruim drie decennia aan GP-ervaring is zijn bijdrage aan de successen van Red Bull Racing in het algemeen en Max Verstappen in het bijzonder niet te onderschatten.
Monaghan kan na het behalen van zijn diploma werktuigbouwkunde in 1989 als 22-jarig groentje meteen aan de slag bij McLaren, waar hij een heel decennium werkzaam blijft en de successen van Ayrton Senna en Gerhard Berger van nabij meemaakt, en later – in 1998 en ’99 - die van Mika Häkkinen en David Coulthard. In die laatste periode werkt hij al nauw samen met Adrian Newey, de huidige hoofdontwerper van Red Bull Racing. De twee kunnen het uitstekend met elkaar vinden.
Artikel gaat verder onder de afbeelding van Monaghan en Newey aan het werk
In 2000 stapt de Engelsman over naar het worstelende Benetton, dat een jaar later wordt overgenomen door Renault. Aanvankelijk is hij de vaste race-ingenieur van Jenson Button, maar na diens vertrek wordt hij in 2003 gekoppeld aan Fernando Alonso. Hij staat aan de pitmuur als de Spanjaard dat jaar in Budapest zijn eerste GP-zege behaalt.
De Britse ingenieur houdt wel van een uitdaging en stapt in 2005 over naar Red Bull Racing, dat de renstal van Jaguar heeft overgenomen. Aanvankelijk als race-engineer, maar vanaf 2009 speelt hij in de fabriek een sleutelrol bij de ontwikkeling van de auto. Hij draagt er zorg voor dat de ontwerpen van Newey worden doorontwikkeld in de windtunnel.
Hij staat mede aan de wieg van de vier rijders- en constructeurstitels die Red Bull van 2010 tot en met 2013 behaalt. Als vertrouweling en rechterhand van Newey is hij deze en vorige winter nauw betrokken geweest bij de Red Bull-Honda RB16(B), die dit jaar Max Verstappen in de gelegenheid moet stellen een aanval op de wereldtitel te doen.
Zijn officiële titel is op dit moment 'Chief Engineer, Car Engineering', waardoor hij er in principe verantwoordelijk voor is dat het maximale uit de Red Bull-bolide wordt gehaald tijdens een Grand Prix-weekend. Vorig jaar lukte dat niet altijd, maar dat Monaghan bij Red Bull een belangrijke rol vervuld, bleek wel uit het feit dat hij tijdens de laatste overwinning van Verstappen, in Abu Dhabi, mee het podium op mocht.
De twee kunnen goed door een deur. Afgelopen jaar liet Monaghan zich lovend uit over Verstappen. "Ik denk dat Max vooral een completere coureurs is geworden. Hij begrijpt de auto en de banden beter. Zijn race skills zijn altijd zijn grootste wapen geweest en zijn snelheid is fenomenaal. Ik denk dat Max volwassener is geworden als persoon, maar ook in zijn rol binnen het team. Het is geweldig om met hem te werken."
Carrière Paul Monaghan
Jaar | Team |
---|---|
1990 - 2000 | McLaren |
2000 - 2005 | Benetton |
2005 | Jordan Grand Prix |
2005 - heden | Red Bull Raicng |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!