Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De belangrijkste besluiten van de F1 Commissie in Abu Dhabi

De Formule 1 Commissie kwam op de vrijdag van de Formule 1 Grand Prix van Abu Dhabi voor het laatst in 2022 bijeen. Daar kwam het volgende uit naar voren.

Eerder publiceerden we al twee artikelen waarin we twee grote voorgestelde regelwijzigingen onder de loep namen, te weten vernieuwde DRS-regels en een vrij radicale oplossing voor het beperkte zicht tijdens extreem natte regenraces . Maar er werd meer besproken, waarbij werd benadrukt dat de regels voor 2023 en 2024 voortdurend aan evaluaties onderhevig blijven. De FIA en de Formule 1 hebben aangegeven verder na te blijven denken over het straffensysteem voor het aanspreken van nieuwe motoronderdelen. Op dit moment hebben de straffen van 5 plaatsen op de grid (na eerst 10 plaatsen voor een eerste overtreding) een te weinig afschrikkend effect. Teams nemen die vijf plaatsen op de koop toe en dat druist in tegen het beoogde doel van die straffen: kostenvermindering. De Formule 1 en de FIA wilden per 2024 bandenwarmers in zijn geheel afschaffen, nadat in 2023 eerst de maximumtemperatuur verlaagd zou worden. Echter, men stelt een definitief besluit daarover uit tot juli 2023, om zo meer data en feedback van de coureurs te kunnen vergaren. Versimpelingen aan de parc-fermé routines voor sprintraceweekenden worden onder de loep genomen. Dit omdat een sprintraceweekend meer druk legt op de FIA, vanwege het toegenomen aantal parc fermé-verzoeken tussen de kwalificatie en de sprintrace. De vergoedingen voor sprintraces worden versimpeld. De basisvergoeding van 150.000 dollar per sprintrace wordt verhoogd naar 300.000 dollar per team. Alle kleinere vergoedingen op basis van kleine of grote schadegevallen komen te vervallen. Kleine aanpassingen aan de technische en financiële reglementen werden unaniem goedgekeurd, evenals nieuwe, strengere eisen voor de krachten die de rollbar moeten kunnen doorstaan. Dit natuurlijk naar aanleiding van de crash van Guanyu Zhou op Silverstone, waarbij zijn rollbar afbrak. Alle hierboven voorgestelde of reeds goedgekeurde plannen moeten voordat ze definitief ingevoerd kunnen worden nog goedgekeurd worden door de World Motor Sport Counil, het hoogste FIA-orgaan.

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024