Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De belangrijkste veranderingen aan de Formule 1-auto's in 2021

De nieuwe Formule 1-auto's krijgen in 2021 een compleet nieuw uiterlijk. Met een nieuw design wordt ingezet op close racing en meer gevechten op de baan.

Vol enthousiasme onthulde de F1 de nieuwe reglementen voor 2021. In dit artikel zoomen we in op de metamorfose die de auto's ondergaan. Aerodynamica Wat direct in het oog springt zijn de nieuwe voor-en achtervleugels. De vormen hiervan wijken sterk af van de huidige auto's. De voorvleugel kent een eenvoudiger ontwerp, met zeer hoge endplates, daar waar de achtervleugel lage endplates kent en stijl oploopt. Er wordt ingezet op het maximaal benutten van het ground effect , waarbij neerwaartse druk gewonnen wordt via de onderzijde van de auto. De luchtstroming onder de vloer van de auto en de werking van de diffuser zijn hierbij cruciaal. Door meer downforce te winnen via de onderkant van de auto, was het mogelijk om de bovenzijde eenvoudig vorm te geven. Voor- en achtervleugels die minder neerwaartse druk opleveren en zorgen voor minder verstoorde lucht achter de auto's, moeten ervoor zorgen dat auto's elkaar makkelijker kunnen volgen. Dit moet close racing verbeteren, waardoor de races bol staan van de spanning en inhaalacties. Power unit Er wordt vastgehouden aan de huidige motorformule, waarbij gebruik gemaakt wordt van een 1.6 liter V6-motor, met turbo en de hybride systemen. De exacte invulling van het motorreglement voor wat betreft het hybride deel is nog niet definitief, maar de MGU-H en MGU-K lijken behouden te blijven. Wielen en banden Er wordt gebruik gemaakt van 18 inch velgen, met een nieuw te ontwikkelen Pirelli-band. Deze stijvere banden hebben als voordeel dat ze minder bewegen, wat de aerodynamica ten goede komt. Standaardonderdelen Momenteel mogen de F1-teams onderdelen kopen van andere teams, maar moet ieder team zijn eigen auto ontwerpen. Dit blijft in de toekomst ook zo, waarbij klantenteams een deel van hun onderdelen bij de grotere teams kunnen betrekken, zoals een motor, versnellingsbak of ophanging. Vanaf 2021 word er een aantal standaardonderdelen, nader te bepalen, geïntroduceerd, die voor alle teams gelijk zijn. Hiermee wil de FIA proberen om de kosten te drukken en de onderlinge (technische) verschillen tussen de auto's te verkleinen. Langzamer? De verwachting is dat de auto's in het eerste jaar enkele seconden per ronde langzamer zijn dan de huidige versies, maar dat dit gat snel wordt gedicht door de ontwikkeling vanuit de teams. Onderstaande video geeft een goede weergave van de belangrijkste verschillen.

1189940605960511488

Check out some of the major differences on the 2021 car... #F12021 pic.twitter.com/zL2kmSPTqa — ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) October 31, 2019

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"