Na de Formule 1 Grand Prix van Qatar staat George Russell op 99 verreden Grands Prix, wat dus betekent dat de magische grens van 100 starts - als het goed is - wordt bereikt in de Verenigde Staten. De Mercedes-coureur en enkelvoudig F1-winnaar maakte in de jaren voor het Duitse topteam en voor Williams aardig wat mee.
Een invalbeurt bij Mercedes, een fantastisch resultaat in de 'Grand Prix van België' en een aantal tegenvallers: dit is wat de jonge Brit al meemaakte in zijn 100 raceweekends.
Mercedes-debuut voor Russell
Al sinds het F1-debuut van Russell werd hij gezien als een van de toptalenten en een mogelijke coureur voor Mercedes, het team waar hij vroeger junior van was. Bij Williams waren ze al blij met het Britse talent, maar in 2020 kwam dé kans voor Russell om zichzelf te bewijzen in Bahrein - GP Sakhir 2020 - toen hij voor Lewis Hamilton mocht invallen. De oudere Brit had corona.
Al in de kwalificatie wist Russell indruk te maken door de tweede tijd te klokken in Q3, nipt achter tijdelijke teamgenoot Valtteri Bottas en net voor Max Verstappen. In de race wist hij op prachtige wijze Bottas in te halen, maar de overwinning was hem niet gegund: uiteindelijk werd hij slechts negende na fouten van Mercedes, dat hem een verkeerde set banden gaf. Een race met twee kanten dus.
Successen
De overwinning kwam uiteindelijk in de GP van Brazilië 2022, toen Russell een fantastisch sprintweekend kende op Interlagos. De Mercedes-coureur won zijn eerste Grand Prix en gaf zijn Duitse werkgever hiermee de enige overwinning van het hele seizoen. Eindelijk staat de teller op één, maar de Brit wil meer. Dat was overigens veel eerder ook al overduidelijk.
Een Russell die kansen ruikt is een ijzersterke Russell, dat bewees hij in België 2021, toen hij in de zeer verraderlijke weeromstandigheden op het circuit van Spa-Francorchamps zijn Williams op de tweede plaats kwalificeerde. Een prachtig resultaat op zaterdag én zondag voor het team dat steevast achteraan reed. De race werd namelijk afgevlagd na twee rondjes achter de safety car (door het weer), dus de P2-kwalificatie werd automatisch een podium.
De grootste tegenvallers van/voor Russell
Zoals hierboven al kort benoemd is de GP van Sakhir 2020 een race met twee kanten. Hoewel Russell vriend en vijand bewees dat hij Mercedes-waardig is, kende hij een gigantische tegenvaller. Ondanks dat hij regelmatig slachtoffer is van een eigen kostbare fout, kon hij hier niets aan doen. Mercedes maakte de grote blunder, anders had Russell hoogstwaarschijnlijk de race gewonnen.
Momenten waar hij wél wat aan kon doen? Die waren er natuurlijk ook, zoals in Imola in 2020, toen hij op weg was om (zeldzame) punten te scoren voor Williams. Even reed hij 'vooraan' achter de safety car voordat de pikorde weer hersteld was, maar dat herstel kwam er niet van: Russell ging te hard op het gas met koude banden, spinde en crashte. "Ik weet niet wat ik hier op moet zeggen", was zijn eerste reactie.
Die reactie zou ook gepast zijn bij een recenter incident in Singapore 2023, toen Russell aan het jagen was op een podium en mogelijk zelfs een zege. Die kwam er ook niet van: tijdens het volgen van een van de McLarens raakte hij de muur in de laatste ronde. Een DNF.
Men kan er echter niet omheen dat George Russell een van de toptalenten is in de Formule 1. Een aantal blunders maken hem nog geen slechte coureur, want wat hij de afgelopen jaren in ieder geval heeft bewezen, is dat hij voor een topteam kan rijden. De grote vraag is echter hoe hij zal presteren als de wereldtitel op het spel staat. Wellicht komen we daar ooit nog achter...
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!