Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Pirelli

De beste strategieën voor de GP van Mexico volgens Pirelli

Vanaf 21:00 uur kijken we naar de Formule 1 Grand Prix van Mexico. Wat is de snelste route naar de finish? Pirelli doet een gooi.

Red Bull pitstop Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De 71 ronden tellende Formule 1 Grand Prix van Mexico gaat om 21:00 uur van start. Zo'n anderhalf later weten we normaal gesproken wie er heeft gewonnen en hoeveel pitstops hij daar voor nodig had.

Pirelli gaat uit van een één- of een tweestopper, waarbij de doorslaggevende factor de bandenslijtage is: "Dat verschilt per team en zelfs per coureur", zo schrijft Pirelli. "Ook het weer speelt daarin een rol."

De tweestopper is volgens de Italianen in de basis sneller als er gestart wordt op zachte banden, waarop twee stints op medium banden volgen. Echter, deze strategie is enkel mogelijk voor coureurs die nog twee sets medium over hebben, waaronder ook Verstappen (zie overzicht onder artikel). Soft-medium-soft is een alternatief, maar vraagt een fractie meer bandenmanagement.

			© Pirelli
	© Pirelli

Een éénstopper medium-hard is niet eens heel veel langzamer, in tegenstelling tot medium-soft. Daarmee wordt teveel van de band gevraagd of teveel van de coureur als bandenfluisteraar. Die strategie is sowieso langzamer.

Voor Verstappen is het met inachtneming van onderstaande zaak om een gat te slaan richting zijn achtervolgers om veilig te zijn tegen een undercut. Als hij bij de start wordt ingehaald, moet hij op zijn minst aanhaken om rond de pitstops zelf een undercut te laten slagen, mits hij er op de baan niet in zou slagen om al posities terug te veroveren.

			© Pirelli
	© Pirelli

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Mexico 2022 RN365 Nieuwsdossier

5 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Verboden FIA grijpt in en verbiedt Mercedes innovatie-per direct