We schrijven het jaar 2009. Het is het vijfde seizoen van Red Bulls verblijf in de Formule 1. Het verblijf van het Oostenrijkse team in de Formule 1 is tot dan toe nog geen onverdeeld succes geweest. In vier seizoenen tijd is de oogst schamel: drie podiumplekken in 72 races. Ook het vijfde seizoen begon niet zoals het team had gehoopt. In het jaar dat Brawn GP vriend en vijand verraste met haar dubbele diffuser, liepen de eerste twee races van 2009 voor Red Bull uit op een deceptie. Eén zesde plaats was alles waar ze over naar huis konden schrijven. Dat veranderde plots, tijdens het derde Grand Prix-weekend van het seizoen. Sebastian Vettel veroverde op zaterdag op overtuigende wijze zijn eerste poleposition in dienst van Red Bull en op zondag beloonde hij die prestatie met een nog overtuigendere prestatie, waarbij ook teamgenoot Mark Webber kon meedelen in de feestvreugde. Vettel won de door regen geteisterde Grand Prix van China, met een voorsprong van tien seconden op Webber en ruim driekwart minuut op nummer drie Jenson Button. Terugkijkend op de desbetreffende race is Red Bull-teambaas Christian Horner nog steeds beretrots. "Het was geweldig om voor het eerst een overwinning en meteen een 1-2 te behalen. Het was een geweldig moment toen ik het podium op mocht om de constructeursbokaal in ontvangst te nemen." "Toen ik naar beneden keek zag ik al die toegewijde Red Bull-mensen en hun ontlading, die overwinning was de opmaat, dat was onze doorbraak. Toen ik in het vliegtuig stapte stonk ik nog steeds naar champagne. Het was het startpunt van veel prachtige Red Bull-momenten." Tekst gaat verder onder de afbeelding
1251797687520776192
Our first trip to the top step 🏆 #OnThisDay in 2009 Seb crossed the finish line in P1 at the #ChineseGP to pick up our first ever victory 🍾🏁 #F1 pic.twitter.com/jpmvatDRIx — Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) April 19, 2020
Het was het begin van een succesvol seizoen. De snelheid van Brawn GP zakte halverwege het jaar terug en Red Bull stond klaar om het Formule 1-heft in handen te nemen. In totaal boekte de Oostenrijkse renstal in 2009 zes overwinningen, wat uiteindelijk net niet genoeg was voor titelsucces. Achteraf bleek het inderdaad de opmaat te zijn voor een enorm succesvolle periode. De vier daaropvolgende seizoenen, van 2010 tot en met 2013, werden gedomineerd door het team van Sebastian Vettel en Mark Webber. De Duitser reeg de overwinningen aaneen en leek niet te stoppen. Totdat het hybride tijdperk zich aandeed was Red Bull ongenaakbaar. De daaropvolgende jaren werden de prestaties wat wisselvalliger, maar het team van Max Verstappen en Alexander Albon doet inmiddels weer steevast mee aan de top. Vandaag de dag, elf jaar na de eerste overwinning staat het Red Bull-totaal na 287 Grands Prix op 62 polepositions, 62 overwinningen, 170 podiumplaatsen en een WK-puntentotaal van 4724,5. Bij die prachtige statistieken horen acht kampioenschappen: vier bij de coureurs (vier maal Vettel) en vier bij de constructeurs. Red Bull zal er de komende jaren alles aan doen om die hoogtijdagen weer te doen herleven en met Max Verstappen hebben ze daar de ideale coureur voor in huis.
Meest gelezen