Nog altijd is onbekend wat de FIA en Ferrari met elkaar afspraken, maar duidelijk is wel dat de Scuderia na het ondertekenen van dat akkoord nimmer meer zo snel was als vorig jaar. Volgens Funoanlisitecnica heeft Ferrari zo'n 70% van de achterstand van dit jaar te danken aan de zogenaamde Power Unite-gate. Mede daardoor verliest de SF1000-bolide bijna drie tienden per kilometer ten opzichte van de Mercedes-bolide van Lewis Hamilton. Volgens de Italiaanse analyse is het krachtverlies goed voor zo'n 70% van de achterstand op Mercedes. Dat komt omdat de Scuderia 60pk heeft verloren ten opzichte van vorig jaar, waardoor men nu een achterstand heeft van 40pk op de Mercedes-motor, aangezien Ferrari vorig jaar nog over 20pk meer beschikte dan de Duitse concurrent. De 40pk achterstand bedraagt omgerekend een verlies van 0,15 seconden per kilometer en dat terwijl Ferrari gemiddeld 0,258 seconden verliest per kilometer. Op een rondje van circa 5 kilometer betekent dit dat Ferrari 1,29 seconden verliest en dat daarvan 0,9 seconden te verwijten zijn aan het verlies van de pk's. De overige 30% worden verloren door het gebrek aan aerodynamica en mechanische grip. Een ander nadeel voor Ferrari is het feit dat men de wagen van 2021 heeft gebouwd op basis van de krachtbron van vorig jaar. Daardoor past het chassis van de wagen niet bij het aantal pk's dat de huidige power-unit kan leveren, waardoor de wagen en de motor geen perfect geheel vormen. Daarnaast ondertekende Ferrari net als de andere teams een akkoord waarmee werd besloten dat de wagens in 2021 niet drastisch veranderd mogen worden, waardoor er ook in 2021 geen mirakels worden verwacht van Ferrari.
Meest gelezen