Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De eerste bochtencombinatie in Rusland zorgt altijd voor problemen

Voor de vijfde keer in de historie van de Formule 1 gaat er een Grand Prix van Rusland worden verreden. Komend weekend viert het Sochi Autodrom haar houten jubileum als strijdtoneel in de koningsklasse van de autosport.

Het baantje dat door het Olympisch park loopt, dat speciaal voor de Winterspelen van 2014 werd aangelegd, wordt als snel en vloeiend beschouwd. De eerste bochtencombinatie – officieel bocht 2 en bocht 3 – fungeert echter altijd als flessenhals.

In elk van de voorgaande vier edities van de Grand Prix van Rusland heeft de eerste bochtencombinatie nog problemen opgeleverd na de start van de wedstrijd. Slechts in 2014 kwamen alle twintig coureurs daadwerkelijk verder dan bochten 2 en 3, chaos was er echter alsnog. Nico Rosberg moest namelijk na een nulscore in Singapore en een tweede plek in Japan een inhaalslag inzetten ten opzichte van teammaat Lewis Hamilton, die beide voorgenoemde races op zijn naam schreef. Op het Sochi Autodrom werd de Duitser overmoedig: gestart vanaf P2 smeet hij zijn Mercedes aan de binnenkant van Hamilton voor de beschreven bochtencombinatie, om zich vervolgens finaal te verremmen. Voor Rosberg zat er niets anders op dan een zeer vroege, eerste en enige pitstop te maken. Uiteindelijk wist hij zich nog knap terug te knokken naar P2, maar liep hij desalniettemin wederom averij op in de strijd om het kampioenschap – Hamilton zegevierde. Een jaar later maakte de Brit er twee uit twee van, ditmaal moest Rosberg opgeven. De eerste uitvaller van de race was echter niet de Duitse Mercedes-coureur, maar Nico Hülkenberg. De landgenoot van Rosberg verloor de macht over zijn Force India, waarop Marcus Ericsson de spinnende wagen vol in de flank reed. Beide rijders konden uitstappen.

‘Torpedo’ Daniil Kvyat nam een jaar later patent op zijn inmiddels beruchte bijnaam. De thuisrijder kreeg het voor elkaar om in de eerste bochtencombinatie zowel Sebastian Vettel als teamgenoot Daniel Ricciardo kansloos te maken voor een mooi resultaat: de Duitse Ferrari-coureur werd zelfs compleet uitgeschakeld. Het incident in Rusland resulteerde uiteindelijk in een degradatie voor Kvyat, die werd teruggezet naar Toro Rosso. Ook vorig jaar ging het mis vlak na de start voor de Russische Grand Prix. Het lijkt al lang geleden – en dat is het in feite ook, het Sochi Autodrom deed in 2017 dienst als strijdtoneel van de vierde Grand Prix van het jaar en organiseerde zodoende eind april een race. Daarin kwamen Romain Grosjean en Jolyon Palmer al in de eerste bochtencombinatie met elkaar in aanraking, waardoor beide heren direct uit konden stappen. Wat denk jij? Blijven alle twintig wagens dit jaar heel, of zullen er wederom rijders uitvallen kort na het doven van de startlichten? Laat hieronder je reactie achter!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi