Damon Hill gelooft dat de dominantie van Red Bull in de komende races pas écht op de proef zal worden gesteld. De impact van de budgetcap is hierin een belangrijke factor en misschien wel de grote factor waardoor er dit jaar geen sprake zal zijn van totale dominantie. In het Formule 1-seizoen van 2023 heeft Red Bull een zeer dominante start. Max Verstappen won twee van de drie races, Sergio Perez de ontbrekende. De Oostenrijkse renstal won op alle circuits en hiermee staan ze met 123 punten aan de leiding in het kampioenschap, terwijl de nummer twee, Aston Martin, op 65 punten staat. Onder andere George Russell uitte zijn zorgen over de ware snelheid van Red Bull, want volgens de Mercedes-coureur heeft het team nog niet eens het achterste van de tong laten zien. Hill denkt dat hier de komende races verandering in zal komen, zo wordt duidelijk in de F1 Nation Podcast . "Misschien is dit een uitschieter", zegt de wereldkampioen van 1996 over de dominantie van Red Bull in Bahrein. "Misschien waren de laatste paar races niet representatief en misschien was Bahrein meer een indicator waar naar gekeken moet worden, want dat is een circuit waar downforce en goed bandengebruik vereist is en niet te veel slijtage mag voorkomen. Dat is waar Red Bull de concurrenten verpletterde." "Binnenkort hebben we echter Bakoe op de planning staan. Dat is een vergelijkbaar circuit als de snellere banen. Lange rechte stukken en nauwe, bochtige stukken ineens. Je hebt er niet veel downforce nodig door het extreem lange rechte stuk, dus we zullen het zien. Hier zullen ze op de proef gesteld worden." Ook de budgetcap gaat volgens Hill meespelen. "Heeft dit Red Bull ervan weerhouden om weg te trekken van het veld en hebben andere teams juist hiervan geprofiteerd om de achterstand in te halen? Ik ben heel benieuwd hoe dat zich ontwikkelt over vier, vijf of zes races."
Andere valkuilen voor Verstappen en Red Bull
Naast de budgetcap weet Verstappen zelf dat er nog een probleem is bij Red Bull. Tot tweemaal toe mislukte de start van de Nederlander in Australië, terwijl de start bij Mercedes juist erg goed ging. De reden? De temperatuur in de Pirelli-banden. Red Bull had moeite met het op temperatuur krijgen van de banden met kouder weer, terwijl de concurrenten hier beter in slaagden. Mercedes kon Verstappen bijvoorbeeld te slim af zijn met twee van de drie starts in Melbourne. Of het een vaker voorkomend probleem is bij Red Bull, dat moet echter nog blijken. Puntenverlies op 'koudere' circuits is zeker een optie als de problemen blijven bestaan. Daarnaast zitten de andere F1-teams niet stil: met het oog op de testrestricties voor Red Bull kunnen andere teams korte metten maken met de (tot nu toe) dominantie van het Oostenrijkse topteam. Meerdere factoren zullen in de komende maanden dus bepalend zijn.
Meest gelezen